Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zibpka
Tjoho
Min farsa har en volvo 245 med en ac på men den har inte varit inkopplad på ett tag (remen som driver den har varit bortagen) antagligen för att gasen är tömd.

Det är så att när man snurrar remskivan på den så går den väldigt lätt..alltså det räcker att man snuddar den så snurrar den..är den helt sönder då eller?

tänkte dessutom är det bara att koppla lös slangarna och skruva loss den eller släpper man ut en massa farliga ämnen då?
Användarvisningsbild
av Lilja
Det som gör att remskivan går att snurra lätt är för att kompressorns koppling inte är till, alltså snurrar bara skivan och inte kompressorn.
Angående farliga ämnen är det ja farligt om det finns kvar köldmedie i systemet så det får du vara säker på först. Tror dock man behöver specialverktyg för slangkopplingar etc men det får någon bekant bekräfta :oops:
av Zibpka
Lilja skrev:Det som gör att remskivan går att snurra lätt är för att kompressorns koppling inte är till, alltså snurrar bara skivan och inte kompressorn.
Angående farliga ämnen är det ja farligt om det finns kvar köldmedie i systemet så det får du vara säker på först. Tror dock man behöver specialverktyg för slangkopplingar etc men det får någon bekant bekräfta :oops:
ok...tyckte det var lite mystisk att den gick så lätt

iaf alltså man man inta ta lös slangarna på nät ställe där dom är täta...alltså det måste ju gå att få lös den på nåt sätt och gasen släpps ju inte ut när den är på plats så man må ju kunna ta loss den utan att öpnna upp dom slangarna?
Användarvisningsbild
av Lilja
Kort sagt, öppnar du systemet på något sätter släpper du ut gasen, det är ett slutet kretslopp. Så skruvar du av en slang eller ett rör så släpper du ut gasen, vilket är väldigt miljöfarligt och straffbart. Eftersom slangarna går mellan kondensor filter etc så måste du plocka ut hela systemet i sin helhet utan att öppna systemet vilket kort sagt är omöjligt så. Eller så kanske ja förstod dig fel :lol:
av Zibpka
Lilja skrev:Kort sagt, öppnar du systemet på något sätter släpper du ut gasen, det är ett slutet kretslopp. Så skruvar du av en slang eller ett rör så släpper du ut gasen, vilket är väldigt miljöfarligt och straffbart. Eftersom slangarna går mellan kondensor filter etc så måste du plocka ut hela systemet i sin helhet utan att öppna systemet vilket kort sagt är omöjligt så. Eller så kanske ja förstod dig fel :lol:
hehe näe det gjorde du nog inte...tror jag låter det vara tills vidare
inge ide att hålla på att jävlas med den...eftersom den har blivit urkopplad en gång så antar jag att det är gasen som är slut och det inte är nån mening att koppla in den igen..
alltså varför har företaget som sålde bilen kopplat ur den?
är den onödig att ha inkopplad om gasen är förbrukad?
av Addict
Att remmen inte sitter där beror väl på att en tidigare ägare inte orkat sätta tillbaks den efter att han bytt fläktremmarna. Jag brukar nämligen göra så...

Vill du få den att fungera igen måste du läcksöka den och sedan konvertera den till den nya gasen om du har R12 nu. Konverteringskit finns på volvo för under tusenlappen har jag för mig.

Tackar!! det förklarar varför jag inte […]

ID4an jag kört hade ingen lane assist, m&arin[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]