Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Smilis
Hej alla ni volvo 300-kunniga!!

Vill önska er trevlig helg till att börja med!!

Sedan har jag en fråga åsså... :wink:

Min volvo 360 -86 GLT har börjat bete sig väldigt konstigt, tomgången har alltid varit låg, men nu på sista tiden så sjunker den till botten, vilket resulterar i att bilen dör, gärna i korsningar osv....startar om, och sen går den igen. Så min fråga är, vad kan det bero på??
Är det pga det fuktiga vädret eller ska jag börja leta felet någon annan stans?
Och sen undrar jag om det går att höja tomgången på den, och i så fall, hur gör man?

Dumma frågor kanske, men har man tummen mitt i handen, måste man ju fråga.. :D :wink: :roll:
Användarvisningsbild
av Brainy
Har du förgasare så är det ju "bara" skruva upp tomgången på den, bör sitta en justerskruv.
Själv har jag en med insprutare som visar liknande problem, dock så är den bara så låg att hela bilen börjar skaka så vid trafiklysen får jag hålla lite gas bara för att inte skaka sönder. Frågan är ju om det är att tomgången är för låg eller att något motorfäste börjat ge upp, någon som har en aning?
/Anders
Användarvisningsbild
av greeeken
Det är nått annat
Att han ska behöva vrida upp tomgången bara helt plöttsligt är lite konstigt.
Hade liknande problem på vår 85:a
Det visade sig varaen liten manik som håller tomgången, har ingen aning om vad den heter, men den var inte stor
Den kunde inte hålla tomgång .
kostade runt 5-600 krinir hos bilia.
efter det gick den bra
av elanen
En GLT har bara insprutning. Har ägt 2 stycken. En 85 och en 88:a. Den äldre gick på 98 oktan och utan kat. Den andra var med lågkompressionsmotorn. Och gick på 95 oktan. Den sistnämda var mycket slöare. Med kat och lågkompressionsmotorn blir det slött. Vanligaste problemen med insprutningsmotorerna på 360 är dess dåliga elkomponenter.
Tändspolarna, databoxarna är bara en av dessa dåliga delar som sitter i 360.
Annars är det en riktigt skojig bil. Fast nån direkt vinterbil är inte dessa låga GLT modeller. Lite snö och underredet är i backen direkt. Sen dessa lätta bakar som släpper vid minsta halka. Bakluckelåset är också alldeles för vekt. En 360 med servo, som det fanns på en del. Måste nog vara en av dom skönaste bilar att äga. Man sitter som en gud i en GLT och med en riktig Volvomotor är det ju en långlivare. Synd att kopplingsbyte är så hemskt dyrt och krångligt på 360. Saknar min 85:a som gick som ett skållat troll. En riktigt kul bil för lite pengar är det ju också. Men man får ställa in sig på en del problem. Bäst nog att köpa en med förgasare då slipper man alla dessa elproblem som uppstår med insprutningen.
av elanen
Kan tillägga att GLE-modellerna också bara har insprutning.
Användarvisningsbild
av vetten
Det bör sitta en liten skruv i anslutning till gasspjället rakt uppifrån kan vara ifyllt med nåt gegg med den skruven bör du kunna reglera tomgången något annars är det ofta samma fel som på så många andra nyare bilar med insprut att det blir oxid och dålig kontakt i alla kontaktstycken så en rengöring av dom kan göra underverk, tomgångsmotorn är ju som tidigare sagt också ett hett tips. Jag kan förövrigt hålla med om att 360glt är en härlig bil att köra och då helst på sommaren med torra och fina vägar men tyvär så är det ju inte specielt vacker :???:

vetten
av elanen
Spruta in 556 i tomgångsmotorn. Den kärvar därav dålig tomgång. Man får förstås plocka ur den ur bilen,

Tackar!! det förklarar varför jag inte […]

ID4an jag kört hade ingen lane assist, m&arin[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]