Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av swimpe
Hej.

Nu tänker jag vara slö och ställa en fråga här.
Har ingen aning om var motorvärmarutaget sitter på min 240. Hittar ingen i fronten eller i grillen, ej heller under huven. Tycker de borde finnas då jag har ett uttag för kupévärmare inne i bilen.
Då jag inte har haft möjlighet att komma under bilen så har jag inte kunnat kolla vart kabeln från kupévärmaren tagit vägen, ser bara att den går neråt.

Så min fråga är helt enkelt, har någon av er ett bra gömställe för motorvärmaruttag som kan vara svår att hitta? :wink:
av Rådlös
Det kan bero på vem som har installerat anläggningen. Och hur gammal installationen är. Är den en Volvo Original som är installerad av en verkstad i slutet på 80-talet eller början på 90-talet, så bör intaget (för det är väl så du menar?) sitta över eller möjligen under stötfångaren på högra halvan i fronten. Men det fanns en variant också. Det fanns något som liknade det som alla dammsugare har i dag. Alltså en fjädrande rulle som drog in kabeln när man hade kopplat ur den från stolpen/väggen. Den satt, har jag för mig lite kamoflerad i grillen. Man visste var det var och kunde öppna ett mindre parti i rutgrillen.

Om det är någon "händig hemmamek" som har monterat värmaranläggningen och speciellt då av "lösa delar" så kan det dessvärre se ut hur som helst. Det har förekommit att man har haft en kabel med ett skarvintag (hane) som har hängt lite löst där det har passat. Ofta har en sådan kabel gått genom glipan mellan huven och fronten. Under sommartiden har vederbörande rullat ihop kabeln och förvarat den i motorrummet.

Jag antar att du får finsöka igenom motorrummet. Om det är ett hål i torpedväggen till kupévärmaruttaget så bör det ju vara på den högra sidan, en bit under vindrutetorkarmotorn. Börja med att kolla inne i kupén om det går någon kabel ut från uttaget och mot torpedväggen. I original runt nittiotalets början satt uttaget framför - över passagerarens fötter.

Ja nä jag kanske tänker fel.. Å[…]

OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Byta AUX In i Volvo S60 2009

Tjenare. Har nyss köpt en S60 -09 2.4. Har […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]