- ons 20 jun 2007, 13:51
Har haft ett gäng b21 och b23:or i mina dar, både själv och inom familjen, men aldrig haft några större problem med förgasare. Det som oftast är problemet är membranet som går sönder (vilket medför att bilen går som ett rövhål och tar 2-4 l/mil). Köpte OKs billiga skit som höll max 1 år med lite tur, bytte sen till Volvo orginal och behövde aldrig mer byta så länge jag hade kvar bilen.
En annan sak kan vara att nålen och de andra rörliga delarna i förgasaren blir sliten, då finns renoveringssattser att köpa ganska billigt. Är väldigt enkla att byta.
Annars är det ganska skottsäkra prylar i en b21:a! Håll bara koll på inställningar i förgasare (brukar ställa om sig själv efter ett tags körning...kanske pga vibrationer?!), vacumslangar, soppaslangar (märkte jag på min bil, hade blivit hård och spruckit så det bara sprutade ut soppa) och gör service med gämna mellanrum så behöver man inte oroa sig så mycket. Körde på billigaste oljan, typ 50,- för 4 liter och det funkade klockrent. Bara man byter minst en gång per år.
När allt klickar som det ska och gud är med så drar b21:an rellativt lite bensin. Ett gammalt as som gått några varv runt jorden, sisådär 20-30.000 mil ligger väl på strax under litern landsväg och 1,5+ stadskörning. Min b23 körde jag på 0,84 landsväg och mellan 1,5-4 liter stadskörning beroende på hur hårt jag körde och hur kallt det var.
Just det... var noga med att kolla oljenivån i förgasarn! Alltid bra att göra...