Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Pliind
alltså passar den bäst ubåtar, båtar och bilar som inte avses för personbils bruk?
Användarvisningsbild
av Hilmer
Dubbla förgasare som näms i folkmun passar endast B18/20, mest troligen dessa du tänker på. Det finns dock insug avsedda för dubbla förgasare till B21/23/230 men endast för marint bruk vilket gör dem väldigt ovanliga i bilvärlden.
Användarvisningsbild
av camaro69
Första 244:an som kom hösten -74 fanns att få med B20 motor i någon sniken L-version.
Kort sagt en riktigt skitbil.
1976 så ändrades avgasreglerna och då försvann B20 på bilsidan. Som båtfåne finns ingen miljö att ta hänsyn till, varför B20 fortfarande betraktas som någorlunda modern motor.

Så inget är omöjligt. För en normalbegåvad är det bara att läsa av på blocket vad som sitter i motorrummet.

Annars skall det sitta en originalmonterad B21 i "liket". :wink:
Användarvisningsbild
av Hilmer
camaro69 skrev:Första 244:an som kom hösten -74 fanns att få med B20 motor i någon sniken L-version.
Kort sagt en riktigt skitbil.
1976 så ändrades avgasreglerna och då försvann B20 på bilsidan. Som båtfåne finns ingen miljö att ta hänsyn till, varför B20 fortfarande betraktas som någorlunda modern motor.

Så inget är omöjligt. För en normalbegåvad är det bara att läsa av på blocket vad som sitter i motorrummet.

Annars skall det sitta en originalmonterad B21 i "liket". :wink:
I -75 och -76 årsmodell så fanns både B20 & B21 att välja bland, det fanns t o m B21E redan -75.
av Arne
På -85 års modell fanns mycket riktigt B230, men det fanns även en B200 motor också. Problemet med -75 240 var att B21 motorerna på denna årsmodell var svår med bränsleförbrukeningen, det åtgärdades redan på -76 års modell med b,la. en annan kamaxel. 240 modellen -75 & -76 med B20 motor var inte alls en skitmodell, det var inget fel på den, särskilt då -75:an med B21 drog så mycket bensin. Jag skullle vilja påstå att av denna årsmodellen skulle jag föredra den med B20 motor.
Användarvisningsbild
av Pliind
hörde att eftersom 75-an nu drog så helvetes mycket bensin så fick folk en ny förgasare från garantin? för att minska bensin förbrukningen... är det sant?
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Har haft ett gäng b21 och b23:or i mina dar, både själv och inom familjen, men aldrig haft några större problem med förgasare. Det som oftast är problemet är membranet som går sönder (vilket medför att bilen går som ett rövhål och tar 2-4 l/mil). Köpte OKs billiga skit som höll max 1 år med lite tur, bytte sen till Volvo orginal och behövde aldrig mer byta så länge jag hade kvar bilen.

En annan sak kan vara att nålen och de andra rörliga delarna i förgasaren blir sliten, då finns renoveringssattser att köpa ganska billigt. Är väldigt enkla att byta.

Annars är det ganska skottsäkra prylar i en b21:a! Håll bara koll på inställningar i förgasare (brukar ställa om sig själv efter ett tags körning...kanske pga vibrationer?!), vacumslangar, soppaslangar (märkte jag på min bil, hade blivit hård och spruckit så det bara sprutade ut soppa) och gör service med gämna mellanrum så behöver man inte oroa sig så mycket. Körde på billigaste oljan, typ 50,- för 4 liter och det funkade klockrent. Bara man byter minst en gång per år.

När allt klickar som det ska och gud är med så drar b21:an rellativt lite bensin. Ett gammalt as som gått några varv runt jorden, sisådär 20-30.000 mil ligger väl på strax under litern landsväg och 1,5+ stadskörning. Min b23 körde jag på 0,84 landsväg och mellan 1,5-4 liter stadskörning beroende på hur hårt jag körde och hur kallt det var.

Just det... var noga med att kolla oljenivån i förgasarn! Alltid bra att göra...
Användarvisningsbild
av camaro69
_lucifer_ skrev:Har haft ett gäng b21 och b23:or i mina dar, (vilket medför att bilen går som ett rövhål och tar 2-4 l/mil). Köpte OKs billiga skit som höll max 1 år med lite tur, bytte sen till Volvo orginal och behövde aldrig mer byta

:?: :?: :?: :!:

:wink: :lol:
Användarvisningsbild
av Pliind
_lucifer_ skrev:Har haft ett gäng b21 och b23:or i mina dar, både själv och inom familjen, men aldrig haft några större problem med förgasare. Det som oftast är problemet är membranet som går sönder (vilket medför att bilen går som ett rövhål och tar 2-4 l/mil). Köpte OKs billiga skit som höll max 1 år med lite tur, bytte sen till Volvo orginal och behövde aldrig mer byta så länge jag hade kvar bilen.

En annan sak kan vara att nålen och de andra rörliga delarna i förgasaren blir sliten, då finns renoveringssattser att köpa ganska billigt. Är väldigt enkla att byta.

Annars är det ganska skottsäkra prylar i en b21:a! Håll bara koll på inställningar i förgasare (brukar ställa om sig själv efter ett tags körning...kanske pga vibrationer?!), vacumslangar, soppaslangar (märkte jag på min bil, hade blivit hård och spruckit så det bara sprutade ut soppa) och gör service med gämna mellanrum så behöver man inte oroa sig så mycket. Körde på billigaste oljan, typ 50,- för 4 liter och det funkade klockrent. Bara man byter minst en gång per år.

När allt klickar som det ska och gud är med så drar b21:an rellativt lite bensin. Ett gammalt as som gått några varv runt jorden, sisådär 20-30.000 mil ligger väl på strax under litern landsväg och 1,5+ stadskörning. Min b23 körde jag på 0,84 landsväg och mellan 1,5-4 liter stadskörning beroende på hur hårt jag körde och hur kallt det var.

Just det... var noga med att kolla oljenivån i förgasarn! Alltid bra att göra...
äntligen nått man förstår sig lite mer på! tackar! ska kollas imorgon! :)
DRL problem

Hej tack för svar. Hur menar du, att det &au[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Om du hittar dessa navkapslar från 240 s&ari[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kroma[…]