Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Axeteg
Priset på ett lagom Varta-batteri till din bil ligger runt 500-600, om du inte har nått riktigt batterislukande i din bil, ex ordenlig stereo
Användarvisningsbild
av Caffis
Jag kör med Ok/q8s batteri fungkar mycket bra
Användarvisningsbild
av Pliind
usch vet inte vad ja gska göra med mitt ok/q8 batteri!! sprollans nytt är det iaf! har 1 stereo, 2 slutsteg, 4 10"or och 2 6x9or (remoten funkar fin fint) men tro inte på fan varje gång man ska kallstarta bilen så dör batteriet! fast jag stänger av allt innan jag stänger av bilen...
av Rådlös
Det måste ju bero på att laddningen inte håller måttet. Det enklaste du kan göra är följande: Tag en voltmeter, köp en ciggarettändarplugg (kostar 20 - 30 kr). Koppla den till voltmetern (centrumstiftet är plus, men det har mindre betydelse). Det går utmärkt med att fixa till en meter av en vanlig lampsladd. Plugga in den i ciggarettändarutaget. Kör med bilen, både med och utan belastningar, radio, fläktar, strålkastare etc. etc. Laddspänning skall vara över 14,2 volt. Kommer du inte upp det någon gång så måste du se över laddningen. Det räcker inte att voltmetern visar 12 - 13 volt. Batteriet laddas inte på det! ÖVER 14 måste det vara!
En tumregel brukar vara att så länge som du har belastat batteriet, lika länge skall du ladda det.
Eftersom du skall kolla allt detta under körning, är det en fördel om du har en assistent med dig som sköter instrumenten medan du kör.
Användarvisningsbild
av Pliind
voltmeter har nu införskaffats och installerats (alltid bra att ha när man dunkar musik :P) aja nu står den på 11 volt på mätaren och är ute å laddar... fick upp han i 12 volt sen försökte jag starta men batteriet dog efter 5-10 sec av att försöka starta han...sen går den till typ 11.50 volt å ökar sakta men säkert..
av SAAB_91
Sweeman skrev:voltmeter har nu införskaffats och installerats (alltid bra att ha när man dunkar musik :P) aja nu står den på 11 volt på mätaren och är ute å laddar... fick upp han i 12 volt sen försökte jag starta men batteriet dog efter 5-10 sec av att försöka starta han...sen går den till typ 11.50 volt å ökar sakta men säkert..
En stilla undran i all välmening..........
Har du ett startbatteri eller ett så kallat fritidsbatteri?
Startbatteriet är till för bilar och fritidsbatteriet för husvagnar.
Ofta har inte folk klart för sig att det är stor skillnad på dem vad gäller startprestanda.
Användarvisningsbild
av Pliind
lär då fan vara ett "startbatteri" raggaren som jag köpte bilen av hade nyligen bytt det och han kan då sina bilar ;) hade gått ut å kollat men för tillfället så står den hemma (är hos tjejen nu) den rullar inte en meter förens brudens farsa har tittat på foggen..
DRL problem

Hej tack för svar. Hur menar du, att det &au[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Om du hittar dessa navkapslar från 240 s&ari[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kroma[…]