Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rullo98
Tjena! Har en fin 75as 245a som ja håller på å göra iordning å ha som första bil (ingen bus bil), för ett tag sen så bytte ja motor från en b21a (tror jag) till en B23e som ja byggde om till förgasare med mekanisk pump, tog även generatorn från den gamla motorn. Elsockan baktill på motorn passade där den förra suttit Men när ja körde den på startmotorn så visade de sig att ja inte hade nån gnista och tändspolen vart glödhet, är sjukt tacksam för alla svar så skriv Vad ni tror att ja ska göra, tack på förhand!:)
Användarvisningsbild
av lennarte
Rullo98 skrev:inte hade nån gnista och tändspolen vart glödhet
B21A motorn har brytare i fördelaren och B23E har brytarlöst. Har du kanske "blandat ihop" delarna från dom olika motorerna?? Typ tändspole, förkopplingsmotstånd eller något?

Mvh
Lennart
av Rullo98
lennarte skrev:
Rullo98 skrev:inte hade nån gnista och tändspolen vart glödhet
B21A motorn har brytare i fördelaren och B23E har brytarlöst. Har du kanske "blandat ihop" delarna från dom olika motorerna?? Typ tändspole, förkopplingsmotstånd eller något?

Mvh
Lennart
Jag lät fördelaren på b23an sitta kvar på den, och ja tror jag förstår vad som menas med brytarlös för i b21an satt det en liten vipparm längst ner i
Fördelaren, är det brytaren? Och vart sitter förkopplingsmotståndet?, Ska kolla sen hur det ser ut i b23ans fördelare, kan tändspolen ha tagit skada isåfall? tack för svar!:)
Användarvisningsbild
av lennarte
Rullo98 skrev: Och vart sitter förkopplingsmotståndet?,
Du har inget förkopplingsmotstånd på din bil, men det ska vara ett sådant till B23E motorn. Du måste ta hela tändsystemet som ska vara till den motorn.

Mvh
Lennart

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Men för alla behörigheter gäller […]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]