Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cahlle
Har haft ett problem med kopplingen på 240in ett tag. Tänkte jag skulle ta tag i det.
Har monterat en b230fk med tillhörande m90 låda. Och det innebar att jag fick bygga om kopplingspedalen samt montera hydralisk kopplingsanordning.
Sakerna till kopplingen tog jag ifrån en 740.
Problemet är att kopplingen tar väldigt långt ner. Men den kopplar nästan inte. Skrapar i växlarna. Pedalen går i botten och likaså cylindern.

Frågan är om det kan skilja på kopplingscylindrar på 740-940?
Slaven satt på lådan så jag utgår från att den är rätt iaf.
Kanske någon så är hajj på detta?
Kolla "spelet" vid huvudcylindern. Alltså hur långt du behöver trycka pedalen innan kolven i huvudcylindern börjar "röra sig". Det ska vara c:a en mm mellan stången in i cylindern och kolven i cylindern, men det måste vara ett litet spel. Förmodligen har du tagit hela pedalen med cylinder så det ska vara rätt, men det kan vara värt att kolla. Förr var detta justerbart (Amazon). Men jag tror inte det är det idag men det kan ju vara slitet. Sedan får du kolla vid slaven, där är ju ingen direkt justering av kopplingen men eftersom det är från olika bilar kanske det inte "stämmer riktigt. Har för mig att det finns olika kolvdiametrar på slavcylindern, mindre kolv = längre slaglängd på slaven + lättare pedaltryck. Har du tagit allt från samma bil (motor, svänghjul, koppling, sprängkåpa växellåda, gaffel, slav) så ska det ju stämma där, men det kanske inte stämmer mot huvudcylindern om inte den är från samma bil. Så är det ju i "manövreringen" det felar i så fall.
En sak som oftast glöms bort är fjädern som ska "hålla" kopplingsgaffeln (sitter ingen på nyare modeller). Den sitter från gaffeln ochframåt på modeller med vajerkoppling och från gaffeln och bakåt på modeller med hydraulisk koppling. Modeller utan fjäder har en stor "gummiklump" istället (endast hydraulisk)
av cahlle
Okej
Pedalen är ombyggt till tryckande från dragande. Så jag har fått ställa in spelet själv när den svetsades om. Vart skit bra faktiskt. Bara någon mm i spel på kopplingscylindern
Jag har inte sätt om något är justerbart.
Ska prova idag med en annan kopplingscylinder, vi får se hur det går. :-)-)
cahlle skrev:Pedalen är ombyggt till tryckande från dragande. Så jag har fått ställa in spelet själv när den svetsades om.
Har du kanske fått fel "utväxling" kanske? Alltså att kolven inte går ända i botten? Jag menar, om stången sitter för högt upp på pedalen på så blir slaglängden på kolven kortare än om stången sitter längre ner
av cahlle
lennarte skrev:
cahlle skrev:Pedalen är ombyggt till tryckande från dragande. Så jag har fått ställa in spelet själv när den svetsades om.
Har du kanske fått fel "utväxling" kanske? Alltså att kolven inte går ända i botten? Jag menar, om stången sitter för högt upp på pedalen på så blir slaglängden på kolven kortare än om stången sitter längre ner
Japp det har du rätt i!
Det visade sig vara ett mellanrum mellan pedal och cylindergaffeln. Märkte det när jag lossa på det. Så jag fick svetsa om fästet på pedalen så den hamnade närmare ''gaffeln'' på cylindern och fick där med helt annan hävning. Så nu går det i botten. Tack lennarte!

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Men för alla behörigheter gäller […]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]