Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har ny packning nål munstycke och tänkte byta snart. Tänkte passa på att fråga om någon vet lite grundjusteringar man kan göra under tiden medans den ör isär. Misstänker tex att flotören bör sänkas. Något mer man bör titta exta på?
Jag har inga inställningsvärden eller motsvarande att komma med. Däremot ett tips om den här: http://m.verktygsboden.se/specialverkty ... e-plug-kit
Du känner säkert till den? Om inte, eller för "alla er andra", Det är ett tändstift med isolatorn är av glas. Då skall man ställa in förgasaren (även om man har flera förgasare) efter färgen på förbränningsflamman. Det följer med en utförlig färgkarta. Det finns flera filmer på YouTube om detta tändstiftet. I det fallet att det är svårt, omöjligt (många US V8) att se stiftet så använder man det medföljande periskopet.
Har man två förgasare så kommer man tämligen nära varandra med den här utrustningen. Man får säkert göra finjustering, men med ett bra utgångsläge.
aldrig hört talas om dedär grejerna förut tror jag...

plockade isär föggen iaf och de var inte så svårt att förstå sig på som jag först trodde. böjde plåten lite till flotören å nu blödrar den bara till lite lätt precis när den ska startas igen med varm motor. behöver inte gasa till med den alls och hålla den på varv en stund innan de går till sig.

nålen och munstycket blev det inte någon skillnad på när jag bytte iaf. den går lika "illa" (missar 4-5 gånger på 10 sekunder) på tomgång oavsett och känns likadan när man kör med den. lite lätt ryckig sådär på lägre varv och drar inte iväg riktigt förrns man trycker ner gasen ganska långt.
tänddelar är givetvis i bra skick, har även provat lite olika från andra bilar utan skillnad.
Stift är gyllenbruna med mörk (nästan svart) ytterkant

kanske är de så en förgasarmotor ska bete sig. för mycket bättre än så får jag den inte att gå utan att någonting annat blir sämre. och då har jag kanske kört 10-15mil sen igår tills nu och provat olika lägen hit och dit.

Det går "luftblåsor" i ledni[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Generator Pv 444

Hej! Tack för svar ja orginal Astrolite.Kolen[…]

Kontakten till ECU:n är ju alltså delad[…]