Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Udenius
Hej
Jag har problem med bromsarna på min 244-813 86:a (B230A). När bilen blir fullvarm (långa bilköer, körning med husvagn) får jag extremt mycket sämre bromsverkan, som värst inga bromsar alls. Pedalen blir stenhård, det går inte att pressa ner den över huvud taget. Jag har haft bilen i tio år och den har nu rullat 45 tusen mil utan problem, det som är gjort angående bromsar är nya belägg, skivor runt om samt nya ok fram (bara originaldelar). Alla kolvar funkar och som sagt uppstår bara problemet vid extra varm bil. Jag misstänker att huvudbromscylindern på något vis är värmekänslig?! Eller har ni idéer på vad det kan vara?
Bör tilläggas att bilen gick igenom SBP utan anmärkning!

Tacksam för tips!

// Andreas
Användarvisningsbild
av lilleman
är bromsoljan bytt någon gång man häller ju på lite ny olja när man luftar dem nya oken men prova och byta all bromsoljan kan ju vara lite luft kvar mvh/roger :)
av Udenius
Intressant fråga, svar nej, jag har aldrig bytt bromsolja i bilen. Det jag funderar är dock om lite luft i systemet verkligen kan göra mig helt utan bromsar, jag menar, det är ju ändå ett tvåkretssystem.

Det jag också inte då förstår hur eventuella luften i systemet skulle kunna vara så temperaturberoende?

// Andreas
av Volvo_Islander
Rent spontant tycker jag det verkar som om bromsservon faller bort för dig. Kanske ett ställe att börja kolla upp saker och ting på? Börja med slangar och ventiler, är dessa ok kan man ju börja fundera om något är trasigt i själva vacuumklockan.
Användarvisningsbild
av lilleman
luften expanderar vid hög temperatur byt bromsoljan. tillexempel på en motorcykel byter man bromsolja vartannat år och det märks direkt skillnad när man bytt oljan.mvh/roger :) bromsolja är drar till sig fukt och även det är en bidragande orsak till dåliga bromsar vid varmt väder då bromsoljan börjar koka så jag rekomenderar ett byte innan du börjar byta delar. :) hoppas du förstår min röriga förklaring mvh/roger
av Udenius
Tack för de snabba svaren. Man vill ju spara på jordens resurser så jag har undvikit oljebyten som inte är direkt nödvändiga (öhum, lathet bedrar vishet). Jag skall snarast byta bromsoljan får se vad det leder till.

// Andreas
av Volvo_Islander
Luft går ju, i motsats till bromsvätska att komprimera. Därför tappar man bromsverkan med luft i systemet eftersom trycket går åt till att pressa ihop luften istället för att trycka ut kolvarna.

Men nu var ju inte det problemet utan du skriver att pedalen blir stenhård. Jag skulle som sagt kolla bromsservon först.
av Arne
Problemet är inte luft i systemet, har du luft i systemet blir pedalen svampig. Troligtvis är det bromsservot.

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]