Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FyoDisco
Hej!

Vad är bra avgasvärden från en Volvo 240 med en B230F-motorn och katalysator? Bilen gick igenom besiktningen så det är inga problem på den fronten men jag skulle gärna vilja veta ungefär vad normala avgasvärden ligger på ifall det är något som inte är helt bra med motorn. På bilden nedan kan ni se mina avgasvärden, dock lite otydligt. Ber om ursäkt för det.

Bild
Senast redigerad av 1 FyoDisco, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av White
CO & CO 2500 bör ligga så nära noll som möjligt. Lambda 1,0 är optimalt, högre=mager blandning, lägre=fet blandning. HC bör även den ligga så nära noll som möjligt, men
inte ovanligt att den ligger som ditt HC på en "inkörd" B230. Inte tillräckligt varmkörd katt kan också ge höga HC värden.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
Tack för svaret, White!

Var ju inte helt åt pipsvängen då men hade kunnat vara bättre. CO 2500, är det CO^2, alltså koldioxid? Det som visar 11,8 på bilden? I sådana fall är det värdet ganska långt ifrån 0. Samma med 72, men det kanske beror på vad för skala de mäts på, eller?

Finns det något särskilt jag kan göra för att förbättra dessa värden? Inte för att jag bryr mig särskilt mycket om vad bilen släpper ut men tänker att bilen mår bättre då med korrekta värden samt att jag får en bättre bränsleförbrukning.
Användarvisningsbild
av Frrla
mitt hc låg långt över 1000 när ja besiktade nyligen och co 3.2. nyrennoverad motor, dock utan katt :)

Du kan ju alltid sota ur förbränningsrummet om du vill och anser att det kan antyda på det.
I andra hand rengöra (eller byta) lamda och lmm. för dom går att rengöra om man har rätt rengöringsspray.
http://www.veidec.com/products/se/clean ... tning.html
Användarvisningsbild
av lennarte
Avgasvärdena är inte bra för en bil med katalysator, så är den godkänd vid besiktning är den äldre än -89 (då gäller dom gamla reglerna). Skulle förmoda att en "ordentlig" service fixar detta (olja, filter, filter, tändstift, kablar, lock, rotor) och även att se till att det är absolut tätt mellan LMM-en till katalysatorn. det ska (får inte) läcka in något minsta luft varken på insugs eller avgassidan, då "stör" det förhållandet mellan LMM, Lambda och styrboxarna. Annars är det bara att "tuta och köra" ett år till. Eller kanske 2 år om det är en tidig -87-a (uttagen -86)
Användarvisningsbild
av FyoDisco
Tack för svaren! Bytt olja och filter har jag gjort. Ska ta och byta eller kolla allt det andra som Lennart nämnde sen i sommar någon gång. Just nu har jag andra problem med bilen som jag måste fokusera på. Bilen går bra och har inte högre bränsleförbrukning än normalt så det fungerar nog ett tag till.
"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på d[…]

Volvo XC70 - 2012 (AC problem)

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]