Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snuffneto
Hej!

Har gjort bort mig totalt med min Volvo 240.
Monterade bort spjällhuset för rengöring. Satte därefter en 3 liters plastpåse som skydd mot insugningsgrenröret.
Efter lite stress en timme senare får jag ett hjärnsläpp och får för mig att flytta bilen en meter fram.
Drar om nyckeln i tändningen och hör ett "Fhlopp" och motorn dör och jag inser vad jag gjort...

Efter att ha demonterat insugningsgrenröret ser jag att plastpåsen sitter fast i insprutningen till cylinder 4. Som berget.

Någon som har ett tips eller två hur jag ska få ut den? Helst utan att gräva mig ner till kolvarna..

Hälsningar

P
Användarvisningsbild
av lennarte
Om jag fattat rätt, du har monterat bort insuget och påsen sitter fast i insugningskanalen i topplocket. Be någon vrida runt motorn tills du ser att den ventilen börjar öppna och försök dra ut den. Alternativt plocka av ventilkåpan och "tryck ner" båda ventilerna Finns specialverktyg (för ventiljustering) som du kanske kan låna någonstans. annars får du lita till din "uppfinnarådra. När båda nockarna på kamaxeln vi den cylindern pekar "snett uppåt" är kolven nere och du kan trycka ner ventilerna utan risk för det ska "ta i". Eftersom motorn inte varit varm så ska det nog gå bra. Du får kanske plocka loss grenröret på avgassidan också on du inte "hittar" hela påsen, tror inte katalysatorn mår bra av plasten.
Mycket har man hört, men... (PO)

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Frrla
gjorde typ samma sak med min cittra fast med en bomuls-tuss nästan lika stor som en tvättsvamp. den sögs inte in fören motorn va över 2000rpm, den käkade upp alltihopa och sket ut den i småflisor genom ändan.... vit blev svart... :)
Så du är inte ensam att bli smått handikappad i kanalen ibland om de är någon tröst ;P

annars är de bara å göra som Lennart säger. fast jag tycker man kan trycka ner ventilerna "ganska lätt" utan specialverktyg. men du lär eventuellt behöva hjälp att få ut påsen...
är de 24mm hylsa man behöver på veven?
av snuffneto
Tack för svar och hjälpen! Skönt att kunna bjuda på sig själv...

Löste sig genom att jag snurrade runt motorn med en
nyckel medans min vän drog ut påsen del för del.
Har inte monterat ihop allt än. Hoppas motorn tuffar igång.

Det går "luftblåsor" i ledni[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Generator Pv 444

Hej! Tack för svar ja orginal Astrolite.Kolen[…]

Kontakten till ECU:n är ju alltså delad[…]