Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Finns skravar att köpa, kostar ca 45-60 kr. Gjorda i mässing, och ser du bara till att rören är rena går det skarva.

Men har du kapat för nära skruven är det bara att försöka få loss det, annars får du byta alla rör framifrån och bak :o
Väcker liv i gamla tråden istället för å skapa en ny. Ska byta skiva vänster f.ram å belägg å ok då kolvarnas gummi gått hål i.

När man demonterar skivan? Är det bara lossa på dem två bultarna. Kl 6 och 11 typ? Sen dra ut de. Man måste inte bott med centrum bulten? Och fett kåpan på navet?
volvo244gle skrev:Nej det bara bort med de två skruvarna som håller oket, samt en liten (10 mm skalle) låsskruv i skivans nav.
Efter det bara dra skivan rätt ut. Navet med hjulbultar, kåpa och lager är en separat enhet.

Tackar tackar! Som Jag misstänkte då.
Några ordentliga "kyssar" men en handslägga kan behövas ibland. Slå rakt på navet mellan hjulbultarna (hjulmuttrar på ifall du skulle råka träffa en hjulbult). Så "släpper" det oftast direkt.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:Några ordentliga "kyssar" men en handslägga kan behövas ibland. Slå rakt på navet mellan hjulbultarna (hjulmuttrar på ifall du skulle råka träffa en hjulbult). Så "släpper" det oftast direkt.
Oftast var ordet... När jag bytte på min 945 så satt det som svetsat. Blev nytt nav också. Fast det var lika bra, för det var så rostigt i ABS-kransen så den hade problem att känna av kuggarna ibland.
"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på d[…]

Volvo XC70 - 2012 (AC problem)

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]