Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av buz.zuppe
#104391
Hej

Har en B18FP som jag ska byta topp på.

den är på volymen 1721cc och till min förvåning är turbo motorn det med.

började genast kolla efter en turbo topp. men stannade upp och undra och jag inte var ute på djupt vatten och kommer förstöra motorn istället.

så tjänar jag nåt på att byta till toppen från en B18FT och montera den på min B18FP.

kommer den gå skit eller bra?

turbo kommer efter sommaren. men vill köra med bilen över sommaren.

toppen ska endå bytas.

vet att turbomotorn har annat komp. men om jag kör med packningen från en B18FP så borde jag ju landa på samma komp som org eller?


så är jag ute på djupt vatten?

ska jag köpa en topp från en B18FT eller från en B18FP.

tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av boostofta
#105258
Du förlorar effekt om du gör detta bytet. Toppen i sig är samma, tror avgas ventilen är 0,4 mm större pga att den är mer värmetålig. Kommer inte på vad de heter som den e fylld med nu bara :)
Kamaxeln i Turbon däremot e kass för en sugmotor.

FP motorn är nog den som e "piggast" av 400 motorerna, så är det effekt du är ute efter så behåll den som den är.

Iofs, 480 ES kamaxeln från 1987 (endast 1987) är något vassare, men jag vet inte om den gör någon större skillnad.
av buz.zuppe
#105334
tackar

då vet jag lite mera.

:)

det där med kamaxlen lät intressant. får kika på det.
Motorn tappar kraft och dör.

Har du tändstift med en elektråd kan du[…]

Eller en fördel? Då är det ju led[…]

ABS ring/sensorring

Felkoden ABS-C003A07 tyder ju vanligtvis på […]

Jag kopplade in å körde testen för[…]