Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja de läcker in kalluft där när man kör. har märkt av det länge när man hört klagande passagerare att det drar kallt eller inte blivigt den där sanna volvovärmen 240 är kända för.
har nog vart så sen jag köpte den i somras.

jag provade nyss att bryta i skalmen lite, med rutan nervevad, och inbillar mig att det vart lite bättre. men kan inte säga säkert.
ser inget som är ivägen eller att listen skulle vara dålig på något sätt.

Någon som råkat ut för något likande? är ju inte alls kul att åka nu när de drar kallt som vara faen. de fryser på rutorna bak och passagerarstolen fram fryser till is i nederkant mot framdörren.
Det kan ju nästan bara vara tre saker. Antingen går inte rutan upp helt eller så har något hänt med tätningslisten eller så är dörren dåligt injusterad så att den inte sluter tätt. Jag skulle ju gissa på att det är gummilisten som på något sätt blivit dålig.

Nyare 240 har en extra gummilist som sitter i det breda spåret mellan yttre och inre rutram eller hur man nu skall beskriva det som de äldre årsmodellerna saknar. Nu vet jag inte vilken årgång det är på din bil men har du ingen list där så kan det vara värt att försöka plocka en sådan på skroten och sätta dit då den gör viss skillnad.
folkrave_89 du hade mest rätt. karmen var sprucken längst ner så den passade inte riktigt. nu är den svetsad.

Tilly hade nästan rätt för såg att den tätar inte riktigt mot rutan heller, så jag tog lite silikon som nödlösning.

även andra sidan passade inte dörren helt så vek in karmen lite med handkraft.

är en -78 så nästan ny ju
Generator Pv 444

Laddpänningen är för låg och […]

Nu är bilen inomhus och här kommer den f[…]

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volvo_v[…]

Vänster bakfälg blir varm

Jag gick runt bilen och bad en annan sitta i och b[…]