Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av schlobban
Volvo 245 -93 , Motor: B230FD elektroniskt insprut.

Såhär beter sig bilen:

Den startar och går perfekt nästan hela tiden, men rätt vad det är när jag är ute och kör så börjar den ojämnt, och när jag stannar vid vägkanten så går den inte på alla cylindrar och svarar heller ej på gasen. När motorn dött efter en stund så blir den ruggigt segstartad, men startar till slut och går då ej på alla cylindrar.

Efter att ha stått och försökt hålla motorn igång en stund så går den finare och finare, och till slut beter den sig normalt, och då kör jag iväg.

Vissa sträckor så funkar bilen helt utan problem, men helt plötsligt händer detta.

Jag har funderat lite på om det kanske är nåt med soppapumpen som felar, vad tror ni kan va felet?
Senast redigerad av 2 schlobban, redigerad totalt 0 gång.
av Arne
Ja, eller något som blockerar i bränsleledningen. Eller att den suger luft. Börja kolla från tanken och framåt. Du har också ett bränslefilter.
av schlobban
Diagnosuttag nr 2 säger 3-1-1.

Jag är dock osäker på vilket bränslesystem jag har. Hur kan jag ta reda på det?
av Rådlös
Om bilen är levererad och såld i Sverige, har du säkerligen LH 2.4.
Felkoden 3-1-1 säger i mina uppgifter "hastighetsmätarsignal saknas". Kanske en lite underlig uppgift, men det kan kanske vara så att den inte går fram till styradator? Glappkontakt? Dåliga kablar, oxiderade kontakter? Fungerar hastighetsmätaren på instrumentpanelen?
av schlobban
Nu har jag bytt soppapump (den under bilen), soppafilter, tändkablar, tändstift, rotor, fördelarlock, och provat med en annan tändmodul.

Motorn är lite krånglig att starta, men när man väl får igång den så går den som den ska i ca 3-5 minuter, sen när man gasar så ummar den bara som om den inte får tillräckligt med bensin. Släpper man däremot gasen så går den som den ska på tomgång. Efter ett tag går motorn på tre cylindrar som beskrivet tidigare.

Har även rengjort alla spridarna med tryckluft.

Det blir ingen större skillnad på motorns gång när man drar ut luftmassmätarns kontakt.

Låter det som att det är luftmassmätaren? Har ej lust att köpa en i onödan..

Tacksam för svar
av heavy
Jag hade något liknande byte Luftfilter sen gick den som ett spjut, kolla utan filter innan , mitt va svart.

Den "vanliga" facelift-grillen har kroma[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga i[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Kolla först så du kan ha 14" p&ar[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa.