Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Rådlös skrev:Om det är kylpasta så skall det vara mellan aluminiumplåten och själva elektronikboxen. Om elektronikboxen redan sitter fast i aluminiumplåten (?), så skall det vara kylpasta mellan aluminiumplåten och karossplåten. Alltså där du monterar den. Kylpastan har goda värmeledande egenskaper och den skall leda bort värmen.

Okej då gissade Jag rätt att det var kylpasta.

Det sitter en aluminiumbit fast i bilens kaross,med två 8mm bult. Och sedan sittrer Tändmodulen med två sjärtnskruvar fast i denna aluminiumet.

Men det är även Aluminium på tändmodulens baksida och så sitter den fast i aluminium på bilen, Förstår ni ?

https://www.google.se/search?q=t%C3%A4n ... 5kQqorM%3A

Sådär, och som sagt på tändmodulen är det en bit aluminium som är 'intregrerat' i själva tändmodulen.

Ska Jag lägga bakom aluminiumet som sitter med 8mm bult fast i karossen? Alltså den som är ca 10mm tjock, eller ska Jag lägga mellan tändmodul och denna platta?

För att förtydliga till övriga som undrar om det funkar att köra med tändmodul från en -88 i en -85 så funkar det. :-)-)
Vet inte om det är vevaxelgivare på B200K men i min 240 med B230K så försvann gnistan också och då var det Vevaxelgivaren som va å spökade. Funkade till och från men symptomen visade sig främst när motorn var varmkörd. Startade inte varm och hackade till ett par gånger under körning, som om man stängt av tändningen under nån halvsekund. Den dog även helt i en rondell så var tvungen att frikoppla och rulla in på en busshållplats och kyla ner bilen innan jag kunde åka iväg igen.

Hade gjort precis som du och bytt stift, kablar, rotor, lock och tändspole men inget rådde bot på problemet innan jag bytte vevaxelgivaren. Nu är ju inte dina symptom exakt samma men vevaxelgivaren kan vara en felkälla om du nu har en sådan, men B200K kanske har hallgivare eller brytare.

Edit: Missade att du löst problemet men lämnar denna info för andra som i framtiden kanske försöker googla sig fram till lösningar. :roll:
Jajjamän problemet är löst nu och smorde in tändmodulen med kylpasta, och nästa gång Jag är på Biltema blir det att införskaffa en till tändmodul och ha med i handsfacket om den havvererar igen.

Dock misständer den lite vid fullgas men det kan Jag leva med.

Brickad WG-klocka funkar sällan bra. Man f&ar[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]

Generator Pv 444

Hej!har ett dåligt batteri och kontrollerade[…]

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]