Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Smedhult
Tjena. Har som sagt problem med givaren som sitter på vänster ramben. Antar att det är den som varnar när trycket blir dåligt i systemet. Problemet är att det läcker bromsvätska ur den.

Har sett att det inte sitter någon packning där. Ska det sitta en gummipackning där? Va uppe hos den lokala handlaren men dom kunde inte få fram varken givare eller packning. Men antar att packningen isåfall måste vara tålig mot vätskan.

Hoppas det inte blev allt för rörigt. Tack på förhand.

Bild
av rid54
Mojängen i fråga mäter tryckskillnaderna mellan bromskretsarna. Blir skillnaden för stor (vid bromsning, alltså) tänder den bromsvarningslampan och då måste man fixa det felet och sedan skruva ur kontaktdelen så att kolven inuti kan återgå till normalläget så att lampan släcks. Eventuella packningar sitter nog "inuti" och om det läcker tror jag det måste till en ny del, om det inte går att hitta någon sorts renoveringssats. Om det inte är nån röranslutning som läcker, då får man ju ta hand om den saken, där är nog inga gummipackningar, det är nog som anslutningarna till bromscylindrar misstänker jag.
av Smedhult
Okej, får nog bli att leta upp en ny eller bättre begagnad alltså. Kostar säkert inte många kronor bara man hittar någon som säljer. Har googlat på det mesta men kan inte komma fram till vad denna del kallas?
av Tilly
Det sitter en tätning vid kontakten ja. Dock minns jag inte vad den var gjord av. Bara tätningen verkar inte gå att köpa som lös reservdel.

Hör efter en gång till med Volvo om de inte kan plocka fram 272702, det är artikelnumret för kontakten inklusive packning.

Det verkar ju fuktigt både här och var på bilden, det känns inte helt givet att det kommer just ifrån kontakten. Du kan ju prova att torka det torrt med en varmluftspistol och sedan trampa ned pedalen hårt ett par gånger och se om det blir fuktigt vid någon anslutning.
av Smedhult
Då ska jag åka upp till Volvo imorgon och höra [THUMBS UP SIGN]. Det blöta är vatten då det regnade när jag körde upp den på lyften. Men i mitten under givaren så ser man där bromsvätskan. Tack för artikelnumret [THUMBS UP SIGN].
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag har återställt ett antal sådana här under åren (främst 140) och var jag vet har det aldrig varit någon bromsvätska under kontakten (eller möjligtvis en mycket liten mängd). Inte något som läcker ut när man trycker på bromsen i alla fall. Där sitter en pinne som passar i en skåra i en kolv. När trycket försvinner på en sida flyttar sig kolven och pinnen sluter kontakten. Kolven i sig är tätad för det ska ju hålla tätt mellan bromskretsarna, så problemet är nog att dom tätningarna eller att det av gammal bromsvätska blivit rostangripet i tätningsytorna och därför läcker in i utrymmet mellanbromskretsarna och ut vid kontakten.

Mvh
Lennart
av Smedhult
Okej. Fick tag i en på Volvo tack vare Artnr jag här. Plockade ur den jag hade och där fanns ingen packning. Ska byta den så fort jag får den nya. Annars får jag byta "kopplingsblocket".

Tusen tack för all hjälp än sålänge.

Brickad WG-klocka funkar sällan bra. Man f&ar[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]

Generator Pv 444

Hej!har ett dåligt batteri och kontrollerade[…]

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]