Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zxcvbn
Ny tråd, gjorde en för 10 månder sedan men den dog ut, Vi resonerade om generatorn som gnissla men Även att insuget kanske kan vara den felande länken?

B200K Volvo 244-85
Gnisslar ännu. Kamrem,vattenpump , bägge fläktremmar bytta. Problemet kvarstår ännu. Vad kan det vara? ;-// :-(O)

Motorn går som en klocka men baktänder , vi har justerat tändnigen(dock utan stroboskob) ,ny tändfördelarlock, ny rotor, nya tändkablar. Därför misstänker Jag förgasaren????

Film 1. (CA 10 månader sedan)

Film 2. (Igår)

Film 3.(går)

Bild. Tog bort locket och såg inte så mysigt ut, ena förgasarporten? var svart... Gnuggade lite med trasa, och lossnade lätt(Ta bort förgasare och rengöra eller?)
Bild
Det låter ju definitivt som att den suger tjuvluft någonstans. Din förgasare har ju en mängd vakuumslangar och antagligen har du ett litet litet hål någonstans där tjutet uppstår. Det funkar ju på samma sätt som när man sätter ett grässtrå mellan tummarna och blåser.

Det sättet man får felsöka på är att ha motorn igång och spraya på olika ställen med startgas. Ändras motorgången när man sprayar så tyder det på läckage. Så får man försöka ringa in var någonstans läckan finns. Det är svårt att hjälpa till mer än så tyvärr. Sedan behöver det ju inte nödvändigtvis vara förgasaren, det kan vara alla ställen där motorn kan tänkas suga in tjuvluft men som sagt så har ju din förgasare många slangar att välja på.
Jag såg på 200-klubbens forum att du skrev att det var flera slangar till förgasaren som var tejpade. Antagligen är de ju tejpade på grund av att de läcker så detta stärker än mer tesen med tjuvluft. Byt alla slangar som verkar dåliga men var noga med att hålla reda på hur de går. Är det bara vanliga slangar så går det att få tag på hos mekonomen och dylika affärer. Är det däremot någon speciell slang med särskild böj eller så så kan det bli lite knivigare men varför inte höra efter hos Volvo? Det kan ju hända att de har kvar åtminstone vissa slangar.
ja tycker nästan att det låter som packningen mellan förgasaren och insuget. har du kollat den?

lät ungeffär lika på en bil som jag såg på youtube för ett tag sen då dom sa att den packningen läckte. men den bilen gick döden till mötes så man vet ju inte säkert då.
Glömde tillägga att Jag prövat med startgas knepet utan någon framgång.

Det är 'bara vanliga slangar' som inte är böjda på något speciellt sätt utan vanliga mjuka, Men dem har ju någon slags 'gummianslutning' så det är svårt hitta såna, men Jag har inte hört med ÅF..

Hmm packningen har Jag aldrig byttit nej, Är det den du tänker på som sluter tätt 'under'fögasarfoten? Har inte bytt den Nej. Skulle vara skönt att råda bot på detta eländiga surrande som även hörs in i kupen.-

Men när man gasar så 'försvinner' gnisslandet lite , men bara för ett ögonblick så är det tillbaka. Vart finner Jag delar på nätet till min förgasare? Tänkte främst på den packningen ni nämnde, eller ska Jag klippa ut en själv , går ju det med.

Tackar För bra Svar! :D

Brickad WG-klocka funkar sällan bra. Man f&ar[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]

Generator Pv 444

Hej!har ett dåligt batteri och kontrollerade[…]

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]