Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Om du har en ny rem är det ju märken på den som ska stämma överens med punkterna på kuggjulen. Det är ju mycket lättare att få det rätt då. Dom märkningarna stämmer bara när man monterar remmen, sedan kan man glömma dom. Om man inte tar bort remmen och monterar den igen. Märkena slits sedan bort av sträckrullen. Om man ser på bilden av din fördelare ser det ut sim den är ett halvt varv, minus en (kanske 2) kugg fel. Är du säker på att vev och kamaxel är rätt i linje med "pricken" upp på kamaxeln.

Mvh
Lennart
av Voyce
Nu startar bilen! När märkningen på fördelaren inte stämde alls gjorde jag som ni sa och tog bort remskivan på vevaxeln och nedre kåpan. Såg då direkt att drevet på mellanaxeln stod ett halvt varv fel. Monterade bort remmen så jag kunde sätta det rätt och monterade ihop igen. Sen startade den direkt.
Frågan är varför den har kuggat över. Axeln där rotorn sitter var ganska rostig. Är det troligt att det blivit så rostigt så axeln har fastnat och håll fast drevet?
Hursomhelst känns det jätteskönt att den gick igång. Nu väntar en ordentlig service och genomgång samt rekonditionering.
av Rådlös
Ett halvt varv låter otroligt om det har kuggat över. Jag skulle gissa på att någon tidigare ägare har monterat det fel helt enkelt. Och som jag påpekade tidigare, 700- och 900-serien har fördelaren på kamaxeln. Där kan mellanaxelhjulet stå hur som helst. Antag att någon visste hur man byter rem i t.ex en 700 och erfaret och självsäkert gör det efter reglerna från 700 i en 200. Om man inte visste om olikheterna så blir det fel. Avslöjade "säljaren" varför bilen ställdes av?

Detta låter nästan som någon sorts konspirationsteorier, men jag tänker mig att det är så eller snarlikt som det har gått till.
Användarvisningsbild
av lennarte
Voyce skrev: Frågan är varför den har kuggat över. Axeln där rotorn sitter var ganska rostig. Är det troligt att det blivit så rostigt så axeln har fastnat och håll fast drevet?
Det låter helt klart som en trolig förklaring, + gammal rem och kanske inte tillräcklikt sträckt. Gött att den startade, nu är det som du skrev, bara resten kvar... :P

Mvh
Lennart
Lågmilad 850 på auktion...

Är vissa färger värre än andra[…]

20 år gammal bil, räkna med problem.

Laddning av recharge

Det bästa är väl att ställa ti[…]

Ja det var ju billigare än på Volvo […]