Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

4-ans växel iland, handbroms dragen, e.v en kompis som trycker på bromsen och sedan ett ordentligt "ryck"i spårrhandtaget (ett lååångt handtag). I nödfall (inte att rekomendera) kan man lägga handtaget mot rambalken (observera vilket håll motorn går) och "dutta till" på startmotorn. När du drar fast den använder du första alternativet och Loctite.

Mvh
Lennart
Men behöver man verkligen lossa centrumskruven om man bara ska byta kamrem? Jag trodde man fick loss remskivan genom att lossa de sex mindre skruvarna (finns inte på B230/B234). Eftersom de inte sitter i mitten, och dessutom har mycket mindre dimension, behövs inte särskilt mycket mothåll om man har verktyget i rätt vinkel. Lite som när man lossar vattenpumpens remskiva. Jag kan ha fel.

Men frågeställaren kanske behöver ha bort skruven t ex för att byta packbox.
NilsO skrev:Men behöver man verkligen lossa centrumskruven om man bara ska byta kamrem?
Kommer inte ihåg det. Har en svag aning om att jag inte tagit bort ramskivan när jag bytt remmen på dena motortyp. Det är svårt att se märkningen (samma på alla rödblockare) även med remskivan borta eftersom man måste lägga remmen över kugghjulet en bit men det går säkert att se med navet kvar. Det är några år sedan jag bytte på en B21/23.... :lol:

Mvh
Lennart
Ja bytte på 2 b23er för ett tag sen å de sitter en böjd plåt under vevaxeln där kugghjulet till remmen går. så antingen bort med den eller remskivan. å att ta bort remskivan är väll enklast med tanke på att de brukar va mycket kladd å klet där nere så man ser inte riktigt vilka skruvar som skall bort för plåten. sen måste ju remmarna till generatorn osv bort iaf.

bulten till remskivan skall dras med 165nm å de är väldigt mycket de....
Xc40 bensin köpråd

Alla årsmodeller av XC40 kommer få 4G […]

Byte multirem mild hybrid B4

Vida blev ju Webbaserat 2013 så tror ingen s[…]

V 60 2020

Dåliga dämpare, standardfel. Byt dom.

Hittade denna också från en gammal tr&[…]