Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

nu är det så att jag var lat idag och tog bilen (244 GL 1983 med B23A) ner till tvättstugan, ca 1 kilometer. Motorn blev givetvis inte varm på den korta biten och när jag kvar klar inne i tvätten och hoppade in i bilen igen vägrade den starta. Motorn går runt och allt, batteriet är fulladdat sedan igår. Så jag antar att det är tändstiften/motorn som blivit sur?

Hur känsligt är det/ska det vara egentligen? Är det "meningen" att motorn ska sura så lätt? Är helt ny 240-ägare och därmed väldigt oerfaren.
nog kändes det skumt att den surat så pass. hade det varit min bil så hade jag bara satt mig i och nött på startmotorn, är den sur så hoppar den igång efter en stund, eller bogserat igång den. men kanske läge att kolla över förgasaren och se så den inte flödar
osla skrev:nog kändes det skumt att den surat så pass. hade det varit min bil så hade jag bara satt mig i och nött på startmotorn, är den sur så hoppar den igång efter en stund, eller bogserat igång den. men kanske läge att kolla över förgasaren och se så den inte flödar
Lite väl känsligt eller? Det har hänt en gång tidigare, när jag kallstartade och var på väg ut ur garaget. Råkade få motorstopp och när jag skulle dra igång åbäket igen vägrade den starta. Väntade ca ett dygn och visst, då vaknade fanskapet på första försöket.

Hur menar du nöta på startmotorn? Alltså bara dra runt den utan att ge någon gas eller choke? Sist jag testade att kontinuerligt dra runt motorn när den höll på såhär gav den ifrån sig ett skriande missljud som jag gärna vi slippa höra igen.
Det finns ett fel i startmotorn som "vi gamlingar" kallar att startmotorn "fältar". Det betyder att bussningarna i startmotorn är slitna så att ankaret "tar i" i fältlinningen när det "snurrar runt". Detta gör att startmotorn "tar" betydligt mer ström och det blir inte tillräckligt kvar till annat. I detta fatt brukar det vara så att motorn startar lätt när den är kall men "krånglar" när den börjar bli varm. Eftersom du har haft oljud i den så är det kanske läge att "titta närmare" på den. Det går att ta isär for rengöring, uppsmörjning och byta bussningar, men det är inget man kan "lämna i" och få gjort. Det blir billigare med en bättre begagnad eller en ny från Biltema. Kan vara annat också som överdriven choke, slitage på munstycke, nål, membran, brytare o.s.v. Startar den "normalt" när den är riktigt varm är nog felet det senare snarare än startmotorn.

Mvh
Lennart
Känn på tändspolen efter du kört lite grann, är den het så är den troligt trasig, den skall inte bli mer än ljummen vanligtvis. Kan heller ej skada att byta tänddelarna om bilen är nyköpt och du är osäker hur den är skött av tidigare ägare, dvs fördelarlock, rotor(även kallad fördelararm), tändkablar och stift, kanske även spolen om den visar sig vara trasig.
Lågmilad 850 på auktion...

Är vissa färger värre än andra[…]

20 år gammal bil, räkna med problem.

Laddning av recharge

Det bästa är väl att ställa ti[…]

Ja det var ju billigare än på Volvo […]