- mån 07 sep 2015, 20:47
#1002132
Hej!
Äger en Volvo 244 DL årsmodell 1987 med B230K snurran. Hade tidigare startproblem oavsett motortemp men efter en service där jag bytte tändkablar, fördelarlock, rotor, stift, motorolja, oljefilter och luftfilter går den igång som ett skott när den är kall, men startproblem kvarstår om motorn körts upp i arbetstemperatur och stängts av, seg som bara den att få igång. Motorn spinner i övrigt jättefint för att vara en 28år gammal snurra med 15000mil på mätarn.
Har B230K någon varmstartsventil? Min Haynes bok är lite otydlig gällande Solex Cisac och om denna förgasare har en varmstartsventil eller ej. Tändspolen blir inte varmare än ljummen så den verkar det ej vara något fel på och pulsairventilerna verkar vara i helt ok skick då det bara var lite sot i dessa och det är väl något man får räkna med när de suttit 28 år. Eller kan det vara något så enkelt som att någon slang är läcker?
Tänker mig att det är varmstartsventilen om det nu finns en sådan på B230K, blir ej klok på detta då denna motor är en frankenstein av gammal och modernare teknologi.
Är nybörjare vad det gäller bilmek men har en vilja att lära mig och en kunnig farsgubbe till handa men jag reserverar rätten att vara okunnig! :lol:
Tack på förhand!
Äger en Volvo 244 DL årsmodell 1987 med B230K snurran. Hade tidigare startproblem oavsett motortemp men efter en service där jag bytte tändkablar, fördelarlock, rotor, stift, motorolja, oljefilter och luftfilter går den igång som ett skott när den är kall, men startproblem kvarstår om motorn körts upp i arbetstemperatur och stängts av, seg som bara den att få igång. Motorn spinner i övrigt jättefint för att vara en 28år gammal snurra med 15000mil på mätarn.
Har B230K någon varmstartsventil? Min Haynes bok är lite otydlig gällande Solex Cisac och om denna förgasare har en varmstartsventil eller ej. Tändspolen blir inte varmare än ljummen så den verkar det ej vara något fel på och pulsairventilerna verkar vara i helt ok skick då det bara var lite sot i dessa och det är väl något man får räkna med när de suttit 28 år. Eller kan det vara något så enkelt som att någon slang är läcker?
Tänker mig att det är varmstartsventilen om det nu finns en sådan på B230K, blir ej klok på detta då denna motor är en frankenstein av gammal och modernare teknologi.
Är nybörjare vad det gäller bilmek men har en vilja att lära mig och en kunnig farsgubbe till handa men jag reserverar rätten att vara okunnig! :lol:
Tack på förhand!