Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Frontplåten på min Volvo 240GL årsmodell 1988......den är ytrost angripen lite här & där typ kylare fästena/mutterskallar/plåtens framkant/plåtens undersida......osv osv men genom en otrolig tur så fick jag tag i en Frontplåt i samma färg så den åkte jag köpte loss & monterade bort......men när jag skulle byta Plåten så upptäckte jag att min gamla rostiga Frontplåt den satt även punktsvetsad från höger till vänster sida medans den nya Plåten som jag hade lyckats hitta......den satt enbart fast i lite olika skruvar & inte endaste punktsvets :-?

Så hur ska jag göra för att lösa problemet

Tack på förhand

Mvh maccus
Rådlös skrev:Om det ser riktigt ut att plåten skall vara fäst så på platsen, sätt popnitar i stället. (För jag utgår ifrån att det inte kommer att synas på utsidan efteråt?)

Hej rådlös

Så var min plan oxå......jag får borra nya hål för popnitarna på samma ställen som punktsvetsarna satt pga av att fästpunkterna som redan finns dom är för..... Huvlåset/kylaren fästen/framskärmarna........men mitt största problem är det att hur ska jag få bort den gamla Frontplåten som är punktsvetsad ev oxå limmad/kittlade i övriga plåt detaljer i fronten runt lampor/runt kylaren :-?
Hej rådlös
Jag tackar för tipsen :-) jag har sökt efter en ritning/sprängskiss för Frontplåten & dom karosseri plåtarna som sitter under Frontplåten vid kylaren & runt lamphusena......vet du möjligtvis vart jag kan hitta en sådan sprängskiss/bild ??
Nej, tyvärr. Men jag skulle nog söka bland alla återförsäljare av Volvodelar, VP Autopart, GCP och dom andra. Det finns ju en handfull sådana firmor och dom brukar ha sprängskisser på sina sidor. Annars kan man ju även tänka sig verkstadshandböcker. Där brukar finnas en del. Men även att kolla i en annan likvärdig bil kan kanske ge något. Antag att någon har lagat din bil i ett tidigare skede och punktsvetsat på ställen som inte Volvo har avsett från början.
Lågmilad 850 på auktion...

Är vissa färger värre än andra[…]

20 år gammal bil, räkna med problem.

Laddning av recharge

Det bästa är väl att ställa ti[…]

Ja det var ju billigare än på Volvo […]