Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Danne_78
Jag har en 240-87:a med en B230F och har fått ett skramlande ljud i avgassystemet. Jag har kollat värmeplåtarna på grenröret och dessa sitter fast så det lutar åt att det är innanmätet i katalysatorn som skramlar. Flänsförbandet framför katalysatorn mot grenröret är sönderrostat så om jag demonterar detta måste jag svetsa på ny fläns...

Finns det ngn som har ngt tips på hur jag enklast kan åtgärda detta? Enligt bilprovningen ska "katten" sitta på vid besiktningen men den behöver inte vara 100% funktionell. Så ett sätt kan kanske vara att rensa "katten"? Är det möjligt att kapa upp den på plats och sedan svetsa ihop den igen?

Tacksam för svar
Daniel
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
bakre ljud dämparen brukar bli skramliga på de där bilarna haft flera av den där årsmodellen
Användarvisningsbild
av Hilmer
Skulle vilja påstå att det är den främre dämparen som gett sig, mycket vanligt fel. Sträck dig under och banka på burken med handen, du lär märka tydligt om det är just den dämparen som skramlar eller ej.
av Amazon
Katalysatorn på vår Ford började skramla men inte orkade vi byta den för det. Till sist så rasade den helt så det blev stopp i den och bilen gick knappt att köra. Bytte ut den mot en begagnad och skramlet var borta samt att bilen fick tillbaka sin styrka. Hade blivit sämre och sämre successivt.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]