melon skrev:Hej! Jag har hittat en 242 75a som har gått 10000mil med en b20 0ch 4vxlad låda. Jag tänkte byta till en 5vxl 240 låda, el med overdrive.
Passar dom på bilen? eller ska man byta motorn samtidigt..
Melon, jag har gjort ett sånt byte i min ungdom, dvs från 4-växlad låda till en likadan men med overdrive. Nu minns jag inte riktigt alla detaljer men lite kommer jag ihåg: Bilen var en 240 kombi av -75 årsmodell med en B21-motor men då var det monteringsmässigt ingen skillnad mot en B20.
- bakre motorkudden (förstärkt) flyttades ett steg bakåt, förborrade och gängade hål finns.
- den främre delen av kardanaxeln var kortare så den bytte jag. Samtidigt bytte jag mellanaxellager och dess gummitätning.
- Växelspaksknoppen byttes ut mot en med skjutknapp för in och urkoppling av overdriven.
- Samtidigt bytte jag koppling, bakre ramlagertätning och "simringen" på växellådans ingående och utgående axel.
- Kablar drogs till knappen på växelspaksknoppen-solenoidkontakten-microbrytare för fjärdeväxeln-microbrytare för backväxeln.
Allt fungerade och det mekaniska har jag fortfarande klart för mig, men det elektriska kanske jag inte minns i detalj. Overdriven skall dock inte fungera på ettans, tvåans och treans växel, bara på fyrans.
Den får absolut under inga omständigheter kunna kopplas in på backväxeln för då rasar den direkt. Så därför rekommenderar jag dig att söka efter kopplingsschema här på nätet för en overdrivelåda eller vänta på tips från andra hur man kopplar in den.
Lycka till!