Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av melon
Hej! Jag har hittat en 242 75a som har gått 10000mil med en b20 0ch 4vxlad låda. Jag tänkte byta till en 5vxl 240 låda, el med overdrive.
Passar dom på bilen? eller ska man byta motorn samtidigt..
Användarvisningsbild
av Caffis
Ja el ska de va..holler bra glöm inte att byta kardan (kort) köp eller lämna in toppen i stället för att byta motor o sätt i hårdmetalls säten sen kan du köra på E85 gammal spilolja ja nästan vad som helst bara det flyter..... Reklam paus http://www.kgtrimning.com/ Mekade för ett tag sedan och i garaget finns det några epa åkare ojoj.. dom berättade för mig vad dom körde sina epor på En slatt bensin Dizel en skvätt , lamp oljan som stog i hyllan "glurp" Man kände hur nackhåren reste sig. :shock:
melon skrev:Hej! Jag har hittat en 242 75a som har gått 10000mil med en b20 0ch 4vxlad låda. Jag tänkte byta till en 5vxl 240 låda, el med overdrive.
Passar dom på bilen? eller ska man byta motorn samtidigt..
Melon, jag har gjort ett sånt byte i min ungdom, dvs från 4-växlad låda till en likadan men med overdrive. Nu minns jag inte riktigt alla detaljer men lite kommer jag ihåg: Bilen var en 240 kombi av -75 årsmodell med en B21-motor men då var det monteringsmässigt ingen skillnad mot en B20.

- bakre motorkudden (förstärkt) flyttades ett steg bakåt, förborrade och gängade hål finns.
- den främre delen av kardanaxeln var kortare så den bytte jag. Samtidigt bytte jag mellanaxellager och dess gummitätning.
- Växelspaksknoppen byttes ut mot en med skjutknapp för in och urkoppling av overdriven.
- Samtidigt bytte jag koppling, bakre ramlagertätning och "simringen" på växellådans ingående och utgående axel.
- Kablar drogs till knappen på växelspaksknoppen-solenoidkontakten-microbrytare för fjärdeväxeln-microbrytare för backväxeln.
Allt fungerade och det mekaniska har jag fortfarande klart för mig, men det elektriska kanske jag inte minns i detalj. Overdriven skall dock inte fungera på ettans, tvåans och treans växel, bara på fyrans.
Den får absolut under inga omständigheter kunna kopplas in på backväxeln för då rasar den direkt. Så därför rekommenderar jag dig att söka efter kopplingsschema här på nätet för en overdrivelåda eller vänta på tips från andra hur man kopplar in den.
Lycka till!
Användarvisningsbild
av Hilmer
Tänk på att de nyare lådorna inte passar rakt av på B20in då denna är "rakmonterad" till skillnad till de nyare som ligger något åt höger.
Enda chansen är att antingen försöka få tag på en M41 (äldre 4-växl+OD) eller sprängkåpan avsedd för B20+M45, då kan man montera över sprängkåpan till sin M46 låda (nyare 4-växl+OD) men man bör notera att det ev bara fungerar med lådor tillverkade fram t o m -78. 79- ser de lite annorlunda ut.
Ta reda på vilken låda du har monterad iaf, om du har backspärr som du drar upp på växelspaken har du M45 annars är det M40.

Personligen hade jag passat på att även byta motor, t ex B230A + M47 sitter rätt fint i dom bilarna utan allt för mycket jobb.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]