Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JensR
Nu har jag haft den i 12 månader, har kört den 2500 mil

- Knarrande B stople - Åtgärdat
- Ingen värme i kupen -åtgärdat
- knarr och skak innefrån instrumentbrädan - Ej åtgärdat tar en hel dag
- Plastdetaljer som lossande i bagageutrymmet - Åtgärdat
- Fjäder till växellådan, som gör att den går till neutrum av sig själv från 1 och 2:an var av -åtgärdad
- Läckande växellåda - åtgärdat
- Läckade drivaxel -åtgärdat

På måndag ska jag hämta ut ny Volvo v60 istället. Nöjd med bilen men växellådan och drivaxeln var inte bra alls.... på en sådan ny bil...
manuell D2 kinetic paket med backkamera och skinn är min utrustning...
av hasofy
Det var en hel del fel. Jag har klarat mig bättre undan under det första året (1700 mil) med ett par småfel och knarrande inredning:

- dörrlås gick sönder - åtgärdat
- klockan gick för snabbt - åtgärdat
- knarrande förardörr - åtgärdat
- knarrande instrumentbräda - åtgärdat
- knarrande b-stolpe - åtgärdat, men börjar knarra lite igen
- litet missljud från hjulupphängning på kullersten - ännu ej åtgärdat

För den som är intresserad av att läsa mer, finns kvartalsrapporter på min blogg. Bränsleförbrukningen finns på Fuelly http://bit.ly/1gDqVeY, med Polestar senaste halvåret.
Just detta med knarrande inredning tycks förekomma i de flesta Volvobilar. Tyvärr. Jag har haft de problemet i alla mina Volvobilar, och jag har haft några.. :shock:
Det är trist och inte så premium alls, om det nu är dit Volvo vill.
av JensR
Perra83 skrev:Grattis till nya bilen!

Va mycket bränsle ville V40n ha i snitt?
Tja det var ju inte 0,36 som de säger men det får man väl ta med en nypa salt. Typ 0,45 skulle jag vilja säga är en mer realistisk förbrukning, men visst, den är snål när du kör upp till 80 km/h. Tycker allt att den är lite bullrig på grov asfalt. Men som sagt, jag gillade bilen. Nu har jag fått min V60, det känns som en bättre bil...Sätena är sköna...bättre än V40 tycker jag
Användarvisningsbild
av mobe
JensR skrev:

Tja det var ju inte 0,36 som de säger men det får man väl ta med en nypa salt. Typ 0,45 skulle jag vilja säga är en mer realistisk förbrukning, men visst, den är snål när du kör upp till 80 km/h. Tycker allt att den är lite bullrig på grov asfalt. Men som sagt, jag gillade bilen. Nu har jag fått min V60, det känns som en bättre bil...Sätena är sköna...bättre än V40 tycker jag
Detta är en bättre jämförelse än att fråga en person

http://www.spritmonitor.de/en/overview/ ... &gearing=1
JensR skrev:

Nä sätena är inte sköna som man skulle kunna tro i V40, för att vara Volvo. De är ganska hårda och trånga. Men för att vara en liten bil sitter man ändå väldigt bra. Men jag håller med dig att V60 är bättre, V70 ännu bättre än V60.

Ang. förbrukning så drog min 0,38 när jag körde från Malmö till Karlskrona för någon helg sedan. Den som kan E22:an, vet att det är blandad körning (allt mellan 50, 60, 80, 90 och 110). Jag körde i lugn takt och höll hastigheten, men ändå inte något "gubbkörande". Jag blev impad när jag kom fram :)
I vardaglig drift till jobb och så ligger den oftast runt 0,45-0,47. Men det är ändå bra tycker jag.
(samtliga värden här enl. färddator, så de kan diffa lite mot verkligheten).

Jag älskar min V40 allt som allt :-)
3G släcks

Jag lyfter upp frågan igen. Vad gäll[…]

..Dålig kvalitet? Är det märke[…]

Här är det målarverkstad i tvä[…]

V60 gen1 , bensin eller hybrid?

Jo absolut, det är den ju. Min förhopp[…]