Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En släkting har en nyuttagen V40 d2 kinetic (-14).
Han har tröttnat på fälgarna och vill ha nya.

Han tittar på mefitis 18, segomo grey 18 eller taranis 18.
Passar alla dessa 3?

När jag läste på Volvos hemsida så stod det på en del att miljöbilskraven inte uppnåddes!
Hur ska man tolka detta? Bilen är ju uttagen och registrerad, vem kan märka om man byter fälgar liksom?
Om man sen kör 16" på vintern, blir det då miljöbil på vintern men inte på sommaren ;-)

Om han köper dessa privat och monterar på själv, kan då garantin eller ngt påverkas?
Nej nej nej! Byt fälgar hur du vill!

Som alla vet så måste man tejpa karossen, stänga av alla elförbrukare och AC i bilen för ett ens komma halvvägs ner till den deklarerade förbrukningen. Det finns ingen instans som bryr sig om dina hjul.
Perra83 skrev:Nej nej nej! Byt fälgar hur du vill!

Som alla vet så måste man tejpa karossen, stänga av alla elförbrukare och AC i bilen för ett ens komma halvvägs ner till den deklarerade förbrukningen. Det finns ingen instans som bryr sig om dina hjul.
Bra svar =) misstänkte som sagt att så var fallet.

Men hur vet man om alla fälgar jag skrev i första inlägget passar?
Jag ser tex att mefitis mest verkar vara till cross country.
V40 Cross Country är helt identisk med vanliga V40 så det är bara att använda de fälgarna.
Som att du ska montera dessa om du inte vill att hjulen skrapar i hjulhusen vid max utslag. Det är dock inte alltid det behövs, framförallt inte om du normalt kör med lätt last.
andreas_lofgren skrev:Som att du ska montera dessa om du inte vill att hjulen skrapar i hjulhusen vid max utslag. Det är dock inte alltid det behövs, framförallt inte om du normalt kör med lätt last.
Okej, man kör väl oftast normalt och med lätt last antar jag. Det är ju inte direkt så att han ska köra bana med den.
Men det finns ingen chans att det redan är styrutslagsbegränsare redan eller?

Men det verkar som ett ganska avancerat ingrepp eller?
Sedan ska man ju göra ngn speciell rutin med hjälp av VIDA.
Jag antar att det sistnämnda enbart är sådant som Volvos auktoriserade verkstäder jobbar med?
Det sitter inte från början om bilen inte är levererad med 18".
VIDA ska bara användas för att skriva ut monteringsanvisningen, det är en uppmaning till verkstaden. Det behövs ingen kodning eller nåt sånt :wink:

Det du ska göra (amatörmässigt förklarat) är att montera en "muff" som gör att styrningen inte kan röra hjulen lika långt. Inte mer avancerat än så.
VIDA har visst funktionell betydelse på V40 den ändrar hastighetsmätaren/vägmätaren det är olika art.nr beroende på fälg storlek en för 17*7,5tum en för 18/19tum sen har det betydelse om bilen har parkeringsassistans oxå så den kan beräkna rätt avstånd o kan utnyttja max vändradie när den fickparkerar automatiskt
http://accessories.volvocars.com/Access ... -1/NOTHING
s6025t skrev:VIDA har visst funktionell betydelse på V40 den ändrar hastighetsmätaren/vägmätaren det är olika art.nr beroende på fälg storlek en för 17*7,5tum en för 18/19tum sen har det betydelse om bilen har parkeringsassistans oxå så den kan beräkna rätt avstånd o kan utnyttja max vändradie när den fickparkerar automatiskt
http://accessories.volvocars.com/Access ... -1/NOTHING
Rekommenderar du då att man åker in till en Volvo däckverkstad med fälgarna i handen och ber dom montera på dom och göra det som behövs?
Vad skulle ni gissa att priset landar på för detta?

Men hur blir det sen när man byter till 16" på vintern, med parkeringssensorer, hastighetsmätare/vägmätare?

Varningen om åldrat bränsle kommer n&[…]

Volvo VIDA till Android?

Hej Är det någon som har VIDA på […]

Dra ut dom bara vid demo ,vid mont,tryck i dam bar[…]

Kan man rengöra skenorna utan att ta bort sto[…]