Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ziaal243
jag köpte en "begagnad" V40 D2 för en månad sen , den togs ut 12juli 2012 . Idag har den rullat 800 mil och jag lär knappast köra 1200 mil till juli13 .
Min fråga är : När ska jag göra första service, i juli eller ska jag vänta tills bilen har rullat 2000 mil ?

det jag är rädd över om jag inte gör första servicen inom rätt tid så slutar garantin att gälla. jag uppskattar min körsträcka mellan 2000-2500 mil per år vilket betyder att jag är ikapp 2000mil/år om tre år.

Jag har Volvia som försäkringsbolag och är nöjd, kommer nog vara där ett bra tag framåt.

en till sak, kan man göra halva servicen nu typ byta kupéfilter och byta olja och oljefilter vid 2000 mil? Känns dumt att Volvo inte har tänkt på det, för jag var förbi Upplandsmotor i Akalla och fick typ ingen svar.
Användarvisningsbild
av spaceuser
ziaal243 skrev:jag köpte en "begagnad" V40 D2 för en månad sen , den togs ut 12juli 2012 . Idag har den rullat 800 mil och jag lär knappast köra 1200 mil till juli13 .
Min fråga är : När ska jag göra första service, i juli eller ska jag vänta tills bilen har rullat 2000 mil ?

det jag är rädd över om jag inte gör första servicen inom rätt tid så slutar garantin att gälla. jag uppskattar min körsträcka mellan 2000-2500 mil per år vilket betyder att jag är ikapp 2000mil/år om tre år.

Jag har Volvia som försäkringsbolag och är nöjd, kommer nog vara där ett bra tag framåt.

en till sak, kan man göra halva servicen nu typ byta kupéfilter och byta olja och oljefilter vid 2000 mil? Känns dumt att Volvo inte har tänkt på det, för jag var förbi Upplandsmotor i Akalla och fick typ ingen svar.
Vad jag vet så är serviceintervallerna 3.000 mil eller 1 år (det som infaller först) mellan intervallerna för dieselmotorerna och jag har för mig att första servicen infaller efter 2.000 mil. Bör gälla även för din, dvs att du bör ha service på den när den är ett år. Jag kan ha fel men tror inte det.
Användarvisningsbild
av mobe
D2:an är 2000mil/1år D3 och uppåt är 3000mil/1år. Men är du osäker är det bara gå in menyn och kolla står exakt när du ska göra service där. 2 staplar en som är km och en som är tid, annars kommer den att säga till ändå.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har en V70 D3 MY13 som sen i januari gått drygt 1000mil.. Bör jag också kunna hitta det i menyn? Var isåfall? Jag tycker jag letat igenom hela Sensus men inte sett något sånt..

När det gäller TS fråga så får man väl gå över tiden med upp till 2 månader utan att förlora garantin? (Även om man under de månaderna kanske kör utan volvo assistans?)
Du borde kolla upp det och skjuta på servicen en månad eller 1,5 månader om du nu vill "spara" några kr/mil i servicekostnad. :)
Användarvisningsbild
av Avuriel
Det är 2000 mil eller 1 gång per år, alltså ska du serva i juli. Ganska enkelt. Jag har haft min sedan 28 aug 2012 efter egen beställning. Jag kör 1950 mil per år efter min kalkyl app på telefonen så jag klarar mig precis på 1 gång per år. :P
Användarvisningsbild
av joel80
Inget man missar när det väl kommer nej men det kan ju vara trevligt att i förväg veta när det kommer.. Så man mentalt hinner förbereda sig på hålet i plånboken om man nu inte har serviceavtal. :)
Användarvisningsbild
av Avuriel
Serviceavtal 3 år på Bilia, 1 service per år beräknat. 271 per månad, ganska bra tycker jag.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag betalar 268kr + moms/månad baserat på knappt 3000 mil per år för mitt serviceavtal.. då ingår hyrbil också. (Vilket kanske alla serviceavtal har?)
Användarvisningsbild
av mobe
Avuriel skrev:Serviceavtal 3 år på Bilia, 1 service per år beräknat. 271 per månad, ganska bra tycker jag.
Jag tycker 3252kr/år låter mycket när man gör ett avtal. Jag betalade 2400kr för en service hos Volvo. Men du kanske har något mer med i avtalet en bara service?

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]