Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag skulle behöva lite råd om hur man kan kompenseras för en klantig skött billeverans!

Hämtade ut min fabriksnya V40 CC, D4 Summum.

Körde från bilhandlaren direkt hem och fick då se lite fel.
Givetvis skulle detta påpekats vid leveransen, men hade lite andra saker i skallen då.

Köpte till sportspoiler på bakluckan och stylingpaket till CC.

* På bakspoilern finns den en centrerad lite läpp som ska monterad med mall.
Denna satt snett åt två håll!!!!

* Dekorlisten på stötfångaren bak hade släppt!!!!

* På A-stolpen inuti bilen hade det blivit ett jack så det va ett par trådar av!!!!

Jag påtalar detta på måndagen efter och kommer in med bilen till handlaren.
Detta åtgärdas direkt då bilen fick stå kvar över första maj.

Handlaren ringer tre dagar senare och jag kommer o hämtar den.
Sitter inuti bilen och allt ser ok ut.

Spolen åtgärdad likaså delorlisten och panelen över A-stolpen.

Något nöjdare kör jag ut och kommer i dagsljus.
Ser då att muppen till mekaniker satt dit panelen på stolpen med skitiga fingrar!
Oljemärke och smuts som jag inte får bort!!!!

Ringer och är redigt förbannad och åker tillbaka till handlaren igen samma dag.
En chef för rekonden ser på den och säger de får byta ut den. Går inte göra rent.

Ska in med den i slutet av denna vecka.

Har mailat en av cheferna på företaget och de har ringt upp mig och mer eller mindre frågat vad jag vill ha som kompensation.

Vad begär man?! Min nybilskänsla är ändå förstörd och kunde jag hävt köpet skulle ja gjort det tyvärr.
Man går o väntar tre månader på en bil o så blir det så här.

Är ruskigt pedant, och en del kanske säger Liiiiite får man tåla... Men NEEEEJ!
Inte på en helt ny bil enligt mig!

Så, vad kan man begära dom lite plåster på såret?
Tråkigt, det är just därför jag begärde att få min bil helt orörd. De flesta klantar till det rejält.
Hur de kunde få spoilerläppen ditsatt snett är fanemig otroligt med tanke på att det följer med en mall i monteringssatsen.
Jag vad oxå att få den orörd. Inte ens tvättad. Men svårt få den orörd när dom ska på med ett stylingpaket... grymt missnöjd!
Ja absolut, fri första service. Det är i alla fall strax under 3000kr som den kostar. Brutalt duktig rabatt på vinterdäcken kanske.

Va glad att allt sitter på bilen som du har beställt. Vi blev blåsta på Keyless. Då hade vi frågat speciellt hur det fungerade mm. och valt till det. Men av någon anledning så tog försäljaren fel teknikpaket när vi var inne och lade till en sak efter första eller andra offerten så någon keyless fick vi inte... Ja blev riktigt jävla arg på säljaren så jag var tvungen att gå ut ur säljarens rum när vi hämtade bilen. Ja såg jävlar i mig rött!!!!! :-(O) :-(O) Får du bilen hel och ren så var nöjd med det för det KAN vara värre :wink:
Inte "keyless". Vad stod det på den order du skrev på?
Jag föreslår att den felande parten kommer med ett första förslag till lösning.

Därefter kommer du med dina kompensationsanspråk.

Tips: Sikta in dig på att välja kompensation som inte kostar motparten lika mycket som det är värt för dig => Går att kräva större kompensation.
Leverantören borde även inse detta!

Då du förmodligen kommer att behöva serva bilen (...?) kan detta vara det bästa spåret: Servicevolym värd 10 ksek
(Detta innebär således en låg egenkostnad för leverantören! Du kan även tillägga att servicen givetvis kan ske när de ej är fullbelagda i verkstaden.)

Detta innebär att du antyder ett fortsatt förtroende för leverantören samtidigt som leverantören inser att han ej kommer att förlora dig som kund: Win-Win
KKR skrev:Inte "keyless". Vad stod det på den order du skrev på?
Sambon va in ett par gånger och justerade så någonstans där försvann keyless. Men när vi hade frågat speciellt om det och valt till det så tror man ju inte att det väljs bort liksom. I vissa situationer så vill man ha det faktiskt. Nästa bil ska ja vara med och skriva under.
Case closed idag.

Uppgöret blev första servicen gratis :lol:

Tack för alla kommentarer, ert tips om service funka! :D

Hej! Symbolen för avgasreningssystem lyser o[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer n&au[…]

Blir väl denna då? https://www.bildelsb[…]

Har sett varianter när man placear celler oc[…]