Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nibbe
Någon som hunnit/vågat att testa denna?
http://www.kcr.se/render_page_vs.asp?pa ... cleid=3911

Kan Volvo se om man stoppar i en sådan och tar bort den innan service?

För och nackdelar?
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Hade en sån på min V50 D5a. Rent jävla skit om du frågar mig.
Hade den uppe på service 3ggr sen tröttnade jag och sålde skiten.
Användarvisningsbild
av crumpets
Nackdelar: Ingen ordentlig kontroll över partikelfiltrets sotuppbyggnad/regenerering.
Tappad momentbegränsning på vissa växlar = sämre livslängd drivlina.

Fördelar: Går att plocka bort, svårare att spåra än chip. Fast sägs vara fullt möjligt ändå.
av Nibbe
FiddeUBC skrev:Hade en sån på min V50 D5a. Rent jävla skit om du frågar mig.
Hade den uppe på service 3ggr sen tröttnade jag och sålde skiten.
Har du lust att utveckla vad som är skit?
Varför är det skit?
Varför var du tvungen att lämna in på service?
Mil mellan servicarna?
Användarvisningsbild
av Guru
Vet inte vad du betalat för din V40 D4 men det är ändå en ansenlig summa. Och ändå överväger du att stoppa i en "fulbox" istället för en riktig optimering för att spara några tusenlappar? Ungefär som att bygga om hjulupphängningen, köpa lättviktsfälgar och sedan kränga på billigaste skitdäcken för att spara lite pengar...

Men det är din bil och du får givetvis göra som du vill! Jag förstår bara inte riktigt tänket.
av V402013
Jag måste hålla med "Guru" dock tar jag det ytterligar ett steg:

Förenklat:
OEM-tillverkaren monterar så gott som alla inställningar till motorstyrningen av en viss motor/drivlina i en vevaxelbromsbänk placerad i en sluten testcell där man har FULL kontroll på i princip alla värden vilka påverkar motorns moment, emissioner, etc. Dessutom har dynamometern även ofta bättre repetitionsvärden än 0.05-0,10 %.

Dock kan oem-tillverkaren ha som policy att begränsa max vridmomentet liksom hur långt momentkurvan får klättra.

Här är Volvo V40 med de identiska T2-T3-T4 förutom i hur momentkurvan tillåts klättra (m.a.o. är motorstyrningen olik, ev. även vad gäller transmissioners olika behov och förmåga).

Nå, för att hålla samma nivå , "bör" man således ha samma infrastruktur, då man ger sig på att öka laddtryck och andra inställningar som kamaxelpositioner, m.m.

Finns det någon av marknadens aktörer med samma testinfrastruktur och förmåga som oem?

Hur många har ens en rullande landsväg med repetitionsvärden på i bästa fall 5%?
(Kännetecknande för rullande landsvägar och liknande arrangemang är att ofta finns låg eller ingen kännedom om drivlinans oljetemperatur (viskositet) liksom låg eller ingen kontroll om ingångsluftens värden, etc.)
av Nibbe
Guru skrev:Vet inte vad du betalat för din V40 D4 men det är ändå en ansenlig summa. Och ändå överväger du att stoppa i en "fulbox" istället för en riktig optimering för att spara några tusenlappar? Ungefär som att bygga om hjulupphängningen, köpa lättviktsfälgar och sedan kränga på billigaste skitdäcken för att spara lite pengar...

Men det är din bil och du får givetvis göra som du vill! Jag förstår bara inte riktigt tänket.
Njaej, inte för att spara pengar.
Det är den enda trimmen/optimeringen på marknaden för tillfället men jag är inte så kunnig på såna här saker.
Det finns ju massvis med bilar som går med fulboxar så jag tänkte att jag måste iaf fråga :)
Men som jag ser det så menar du alltså att tex BSR är bättre? Då byter man ju programvara.

Om jag tolkar V402013 (och lite Guru) rätt så är alla typer av optimeringar skit förutom Volvos egna Polestar?
av V402013
@ Nibbe

Det jag föreslår är att, som i de flesta andra tekniska sammanhang, bör man ha tillgång till ett slags "kritisk massa" för att nöjaktigt kunna lösa en teknisk fråga på bästa sätt:

* Rimlig nivå på hårdvaran/teknisk infrastruktur/utrustning
* Rimlig kunskapsnivå på teknikområdet
* Rimlig nivå på ingångsfakta
* Etc

Intresse och motivation i saken är ofta bra det med men det ersätter sällan ovanstående.
Användarvisningsbild
av Guru
Nibbe skrev: Njaej, inte för att spara pengar.
Det är den enda trimmen/optimeringen på marknaden för tillfället men jag är inte så kunnig på såna här saker.
Det finns ju massvis med bilar som går med fulboxar så jag tänkte att jag måste iaf fråga :)
Men som jag ser det så menar du alltså att tex BSR är bättre? Då byter man ju programvara.

Om jag tolkar V402013 (och lite Guru) rätt så är alla typer av optimeringar skit förutom Volvos egna Polestar?
"Fulbox" funkar säkert jättebra för många men ju mer avancerade motorerna och dess styrsystem blir desto svårare har jag att tro att en påhängsbox verkligen klarar av att ta hänsyn till ALLT som krävs. Därav föredrar jag en optimering av befintlig mjukvara med alla funktioner och säkerhetsspärrar intakta. Sen är det lite upp till var och en om man föredrar Polestar eller någon annan (BSR, RICA, Autotech osv.)

Fördelen med Polestar är ju glasklar, garantin gäller. Strävar man efter max effekt utan att bry sig om vad det innebär så känns inte Polestar så lockande. Övriga aktörer på marknaden uppger som regel mer effekt och högre vridmoment än Polestar.

Tänker man ett steg längre och funderar på varför Polestar inte ger lika mycket effekt/vridmoment så finns det tre olika scenarier.
1. Polestar vet inte hur man tar ut lika mycket effekt/vridmoment.
2. Polestar får inte ta ut mer effekt/vridmoment av marknadsskäl.
3. Polestar vill inte ta ur mer effekt/vridmoment och samtidigt garantera full funktion i alla situationer och dessutom hålla garantin på drivlinan.
Här får var och en göra sin egen bedömning...

Fördelen för eftermarknadsbolgen är att de inte behöver ta hänsyn till samma faktorer som Polestar och då flyttas givetvis gränserna för vad som är möjligt. Deras grejer är absolut inte skit men jag tycker inte att man jämföra rakt av då man inte spelar efter samma regler.

Som Rolf Uhr en gång sa om SAAB 900 Turbo. "Det är inga problem att få ut 300hk, det svåra är att få det att hålla."
av vicster
Guru skrev: 1. Polestar vet inte hur man tar ut lika mycket effekt/vridmoment.
Tror vi stryker det argumentet med hänvisning till S60 Polestar va :wink:

Sen i övrigt håller jag med dig, det är inte svårt att få ut mer effekt utan att få det hållbart till bilens befintliga komponenter

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]