Nibbe skrev:
Njaej, inte för att spara pengar.
Det är den enda trimmen/optimeringen på marknaden för tillfället men jag är inte så kunnig på såna här saker.
Det finns ju massvis med bilar som går med fulboxar så jag tänkte att jag måste iaf fråga :)
Men som jag ser det så menar du alltså att tex BSR är bättre? Då byter man ju programvara.
Om jag tolkar V402013 (och lite Guru) rätt så är alla typer av optimeringar skit förutom Volvos egna Polestar?
"Fulbox" funkar säkert jättebra för många men ju mer avancerade motorerna och dess styrsystem blir desto svårare har jag att tro att en påhängsbox verkligen klarar av att ta hänsyn till ALLT som krävs. Därav föredrar jag en optimering av befintlig mjukvara med alla funktioner och säkerhetsspärrar intakta. Sen är det lite upp till var och en om man föredrar Polestar eller någon annan (BSR, RICA, Autotech osv.)
Fördelen med Polestar är ju glasklar, garantin gäller. Strävar man efter max effekt utan att bry sig om vad det innebär så känns inte Polestar så lockande. Övriga aktörer på marknaden uppger som regel mer effekt och högre vridmoment än Polestar.
Tänker man ett steg längre och funderar på varför Polestar inte ger lika mycket effekt/vridmoment så finns det tre olika scenarier.
1. Polestar vet inte hur man tar ut lika mycket effekt/vridmoment.
2. Polestar får inte ta ut mer effekt/vridmoment av marknadsskäl.
3. Polestar vill inte ta ur mer effekt/vridmoment och samtidigt garantera full funktion i alla situationer och dessutom hålla garantin på drivlinan.
Här får var och en göra sin egen bedömning...
Fördelen för eftermarknadsbolgen är att de inte behöver ta hänsyn till samma faktorer som Polestar och då flyttas givetvis gränserna för vad som är möjligt. Deras grejer är absolut inte skit men jag tycker inte att man jämföra rakt av då man inte spelar efter samma regler.
Som Rolf Uhr en gång sa om SAAB 900 Turbo. "Det är inga problem att få ut 300hk, det svåra är att få det att hålla."