- lör 30 mar 2013, 18:22
Snart dags att byta till sommardäck. Hur lyfter jag bilen med en garagedomkraft utan att skada den?
Moderator: Moderatorer
Renkan skrev:Snart dags att byta till sommardäck. Hur lyfter jag bilen med en garagedomkraft utan att skada den?Borde stå i instruktionsboken vart du ska lyfta
Bilens vanlige jekk er kun beregnet til bruk i enkelttilfeller og gjennom kort tid, som ved bytte av hjul ved punktering, bytte til vinterdekk/ sommerdekk m.m. Kun jekken som tilhører den spesifikke modellen må brukes til å jekke opp bilen. Hvis bilen skal løftes oftere eller over lengre tid enn for et hjulskifte, anbefales det å bruke en garasjejekk. I så tilfelle følges bruksanvisningene som følger med utstyret
joel80 skrev:I min bruksanvisning står det att man bara ska använda Volvos domkraft.. Jag gillar verkligen inte den lilla domkraften som ligger i bakluckan.. när man vevar med den skrapar man alltid sönder knogarna mot asfalten. :(självklart kan du lyfta med vilken garagedomkraft som helst, jag lyfter min i framvagnsbalken och bärarmarna bak med en planka imellan.
Edit: Var tvungen att kolla.. och nu blir jag förvirrad. Det står så här på ett ställe:
Domkraft*
Använd originaldomkraften endast vid reservhjulsbyte. Domkraftens skruv ska alltid vara
välsmord.
Sen står det så här på ett annat ställe:
Volvo rekommenderar endast användning av den domkraft* som hör till respektive bilmodell, vilket framgår av domkraftsdekalen.
Det betyder alltså att jag måste köpa en annan domkraft som just volvo har godkänt.. (och säkert som dom själva endast säljer till ockerpriser) Och var hittar jag domkraftsdekalen?
Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]
Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]
https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]