Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Avuriel
Hej
Jag har idag haft punktering på Höger Bak (Michelin X-Ice Dubbfria 205/55R16), fick allt rota fram skum/pump satsen som levererades med bilen, kan säga att den fungerar riktigt bra. Den pumpade upp däcket utan minsta problem och var relativt snabb. Har kört ca 2 mil med detta idag för att ta mig hem.
Ska åka in till Bilia Sisjön direkt imorgon och be dom kolla däcket, hoppas dom kan bara laga det så jag slipper köpa ett nytt.
Vet däremot inte var denna punktering berodde på, det var bara platt i dag efter lunch när jag skulle åka hemåt. Det kan väl inte vara fel från tillverkare? Det är ju helt nytt, det har kanske rullat 500mil
Användarvisningsbild
av Ante2
Bra att det funkade, annars är det ju bara o ringa assistans eller trycka på Voc knappen :)
Var inne på Bilia i morse. Gick hyfsat snabbt och lätt. Däcket lagat och klart. Kan dock säga att skum flaskan och slangen som måste bytas på satsen efter bruk är fuktansvärt dyra. Hela kalaset gick på 1145 SEK. För en pyspunka beroende på en liten liten spik.
Det är väl egentligen att föredra att pumpa utan lagningssats först och se om det räcker för att ta sig till en däckverkstad. Så slipper man dels gegga ner däcket men också slipper man köpa nytt lagningskitt.

/Martin
Avuriel skrev:Var inne på Bilia i morse. Gick hyfsat snabbt och lätt. Däcket lagat och klart. Kan dock säga att skum flaskan och slangen som måste bytas på satsen efter bruk är fuktansvärt dyra. Hela kalaset gick på 1145 SEK. För en pyspunka beroende på en liten liten spik.
Saftigt, jag förstår att många beställer nya bilar med riktigt reservdäck (på de modeller som det fortfarande går).
Kanske blir billigare att ha en sådan ''Skum/Luft på burk''? Vet inte om det gör stor skillnad eller om processen för lagning av däcket blir annorlunda?
Däremot att köpa delar till standard punkteringssatsen (måste göras efter varje användning) är bokstavligt svindyrt. Bara en flaska skum plus slangen går på tillsammans 796 SEK.
Guligan skrev:
Avuriel skrev:Var inne på Bilia i morse. Gick hyfsat snabbt och lätt. Däcket lagat och klart. Kan dock säga att skum flaskan och slangen som måste bytas på satsen efter bruk är fuktansvärt dyra. Hela kalaset gick på 1145 SEK. För en pyspunka beroende på en liten liten spik.
Saftigt, jag förstår att många beställer nya bilar med riktigt reservdäck (på de modeller som det fortfarande går).
Och då har man förstås 2 däck eftersom det kommer snö ibland :)
Nä, jag kör nog helst med burk då jag (TVITVITVI /kastar salt över axeln /tar i trä.) inte har haft punka än så länge.
Vid längre resor brukar jag lasta in ett av ordinarie sommar/vinterhjul. Senaste resan till Åre fick jag givetvis punktering så då var det perfekt att lägga på reserv och köra 500m till den lokala verkstaden som pluggade hålet efter skruven som var inkörd, 200:- kostade det! :)

Du kan inte återanvända batteriet tex i[…]

Trasig Renault Scenic

Ventiltätningar och ventiler på plats. […]

Hejsan. Jag har nog samma problem. Får sign[…]

Hej! Kul att det gick bra. Hur var det med kabla[…]