Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V402013
Hej

Jag söker ev. teknisk skillnad mellan T3 & T4?

Är det månne så att den enda skillnaden kanske ligger i mjukvaran i styrsystemet vilket gör att effektkurvan håller i en smula längre vilket ger +30bhp i slutändan?

Märk väl att både oem vridmoment liksom oem "overboost" ligger på samma nivå.

Min gissning är att skillnaden ev. ligger via de justerbara kamaxlarnas läge kombinerat med att laddtrycket tillåts fortsätta något längre vilket verkar kunna urskönjas via momentkurvan för resp. motor?

Så, är enda skillnaden enligt ovan vilket således försöker motivera +25.000:- sek, m.a.o. ingen teknisk skillnad i övrigt?
Det har stötts och blötts en hel del, men det är samma bil utöver att nyare T3:or har högre utväxling vilket gör att de varvar lägre och således accelererar lite segare. Eventuellt har de också lite olika standardutrustning. Polestar, volvos hustrimmare, säljer mjukvara som uppgraderar ens T3 till en T4 effektmässigt.
av s6025t
Polestar släpper oftast trimmet till de mindre motorvarianterna först efter 1år så till V40 T3 -13 kommer det nog när årsmodell 14 börjar säljas köper du en årsmodell 14 får du nog vänta ett år tills 15 finns ute.
Till V40 T4 finns redan nu polestar så den ger 200hk/285NM http://www.polestar.se/sv-se/modeller/v ... xlad-2013/
Till t.ex V60 T3 finns trimmet till de äldre årsmodellerna 11-12 men inte till 13 än http://www.polestar.se/sv-se/modeller/v ... xlad-2012/
Utväxlingen skiljer inget på V40 T3 o T4 däremot på S-V60
Som S6025t skriver så brukar de vänta ett modellår, ibland mer, med att släppa såna uppgraderingar. Allt annat vore ju vansinne för nybilsförsäljningen.
s6025t skrev: Utväxlingen skiljer inget på V40 T3 o T4 .....
Jodå som crumpets skriver också så skiljer växellådorna dom emellan.
T3 använder B6-D2-lådan och T4 B6-G5d-lådan.
T3'ans låda är konstigt nog högre växlad, tycker det borde vara tvärtom
Användarvisningsbild
av Camel
McDonald skrev:T3'ans låda är konstigt nog högre växlad, tycker det borde vara tvärtom
Det är vanligt förekommande att den lite motorstarkare modellen har något lägre utväxling för att förstärka prestandaskillnaden. Den som väljer T4 prioriterar sannolikt prestanda något högre än bränsleförbrukning jämfört med den som väljer T3. Samma skillnad fanns på V70N 2,4 med 140 hk resp. 170 hk. Den starkare motorn hade lite lägre utväxling. Även Ford Focus MK1 hade samma skillnad på bensin 1,6 jämfört med bensin 2,0 där modellen med den större motorn hade hysteriskt låg utväxling.

Ett undantag som bekräftar regeln är min nuvarande 2,5FT, den är extremt högt utväxlad men har samtidigt en hyfsat stark motor. :D
Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att moto[…]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]