Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lazy
Någon som kör/äger en V40T4, provkörde idag en och blev positivt överraskad av motorn, den går dessutom att få med polestar 20hk extra, är på g med byte och vill här på forumet höra om åsikter ?
Användarvisningsbild
av betterlead
Hasofy har ju en sådan och har skrivit mycket om sin bil på detta forum och dessutom bloggar han om sin pärla. Fantastiskt fina bilder dessutom. Vad jag förstår, är basen Polen och närmare bestämt Warszawa.

Sök efter inlägg av hasofy, så hittar du. Eller klicka på länken nedan.

http://www.myv40.com/?m=1
av perhall
Bland Volvos egna medarbetare, de som har utvecklat V40, vet jag att motorn är mycket populär. Den funkar t o m bra i den mycket tyngre och större V70:n (0-100 8,7 sek) och har naturligtvis mycket bättre förutsättningar i V40:n. Verkar dessutom hålla bra, en del bilar har nu gått över 10 000 mil med den motorn och maskinskador ligger på en mycket låg nivå.
PH
av Xerikss0n
Ynot skrev:Någon som kör/äger en V40T4, provkörde idag en och blev positivt överraskad av motorn, den går dessutom att få med polestar 20hk extra, är på g med byte och vill här på forumet höra om åsikter ?
Är helnöjd med min Volvo V40 T4 :D
av ricopet
Helnöjd med min T4 också!
Den är relativt snål, senaste resan på ca 30 mil drog den 0,58 l/mil. (Har hittills kört ca 700 mil totalt med bilen)
Blandat ligger min på mellan 0,65-0,7 l/mil (inkluderar en hel del statskörning).

Motorn passar bilen väldigt bra, det finns kraft när det behövs. Den går också tyst (framförallt jämfört med dieslarna)

/R
av perhall
Efter att ha läst ett antal tyska tester av V40 konstaterar jag att T4 är snålare än konkurrenterna från Audi, Merca och BMW medan D3/D4 är 1 dl/mil törstigare... dock är den ju 5-cyl vilket är trevligt. Men det visar att Volvo har gjort ett bra jobb med att pilla ner T4-Ford-motorn i V40... för snabb är den ju, och tyst./PH
av McDonald
perhall skrev: medan D3/D4 är 1 dl/mil törstigare... dock är den ju 5-cyl vilket är trevligt. Men det visar att Volvo har gjort ett bra jobb med att pilla ner T4-Ford-motorn i V40... för snabb är den ju, och tyst./PH
Väljer du T4 med automat så får du 5-cylindrar du också.
av S80V8AWD
McDonald skrev:
perhall skrev: medan D3/D4 är 1 dl/mil törstigare... dock är den ju 5-cyl vilket är trevligt. Men det visar att Volvo har gjort ett bra jobb med att pilla ner T4-Ford-motorn i V40... för snabb är den ju, och tyst./PH
Väljer du T4 med automat så får du 5-cylindrar du också.
Njaaa, nu blandar du väl ihop det med T5:an som erbjuds till V40n?

Varningen om åldrat bränsle kommer n&[…]

Volvo VIDA till Android?

Hej Är det någon som har VIDA på […]

Dra ut dom bara vid demo ,vid mont,tryck i dam bar[…]

Kan man rengöra skenorna utan att ta bort sto[…]