Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V9097
Kolla på bilden i den här pressreleasen från Volvo:
http://www.volvocars.com/se/top/about/n ... itemid=376

På bilden syns en krockkudde för knäna på förarsidan i något som jag tror är en V40. Är detta något som finns i Volvos i v40 eller i Volvos övriga modellprogram? Jag hittar ingen info om detta i utrustningslistan
Användarvisningsbild
av mstrandbo
V40 har airbag for knäna som standard. Står airbag på panelet under ratten.
Användarvisningsbild
av Mawa71
Efter att idag på morgonen varit väldigt nära att krocka på motorvägen är jag glad över att köra en säker bil, vår nya V40.

En bil som körde om och var på väg in framför mig fick sladd i halkan, parerade upp för häftigt och kraschade rakt in i mittenräcket (de av betong) och snurrade sedan flera varv över motorvägen innan den till slut stannade i en snövall vid sidan om vägen. Som tur var hann jag få stopp på vår bil och kunde hjälpa föraren av den andra bilen. Det var inte mycket kvar av fronten på den men airbags:en som löst ut hade gjort att föraren klarade sig ganska bra.

Känns bra att veta att man är omgärdad av säkerhet i bilen men man får sig allt en rejäl tankeställare...
Användarvisningsbild
av V9097
Tack för svar! Volvo har varit sena med just denna finess, knäairbag alltså

Apropå säkerhet kan jag bara konstatera att antisladdstystemet i en lånad V70 räddade mig från katastrof igår. Det var halt långt utöver det vanliga, och bilen framför mig på E4 bytte fil, och framför mig finns plötsligt en näst intill stillastående V50. Jag försökte bromsa bort farten, men det var lönlöst på det hala underlaget och dubbfria däck. Men som tur var var det fritt i filen till höger.
I halv panik gjorde jag en onödigt abrupt rattrörelse och hann tänka att nu blir det en piruett, men antsladdsystemet rätade upp bilen synnerligen effektivt! Jag kom undan med förhöjd puls resten av kvällen.
Mawa71 skrev:Känns bra att veta att man är omgärdad av säkerhet i bilen men man får sig allt en rejäl tankeställare...
Jag kan inget annat än instämma!
Volvo VIDA till Android?

Hej Är det någon som har VIDA på […]

Dra ut dom bara vid demo ,vid mont,tryck i dam bar[…]

Kan man rengöra skenorna utan att ta bort sto[…]

Chippning av 940ltt 1996

Är chipp från dann westfelt. Tänk[…]