Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nibbe
Efter ca 600mil så har jag detta att störa mig på:

-VOC funkar inte efter att bilen står ett par dagar (från måndag kväll till torsdag kväll)(får upp en liten varninga i telefonen om att bilen gått ner i ett läge för att spara batteri och det kan kan ta upp till en timme innna bilen svarar). Tiden har ibland ställts i timern i bilen men ingen värmare har gått. Jag kör nästan bara långsträckor så batteriet ska vara i god form.

-Ibland funkar inte knapparna (tex 0an på farthållaren, My Car-knappen osv), kan behöva trycka flera gånger innan det händer något. Detta händer flera gånger per resa (ca 1timmes resa).

-Bältesvarnaren piper när man står still utan växel (ibland kanske man vill kunna sitta i bilen utan att ha bältet på sig).

-Sporadiska sprak/knäpp (som om det skulle vara lite krasslig mottagning) i radion, även väldigt dålig mottagning på vissa kanaler (men bara ibland). P3 funkar oftast bra men fortfarande de sporadiska spraken/knäppen. Detta uppkommer helt random på samma sträcka, ca 8mil mellan Bräcke och Östersund/Frösön. Det är inte på samma ställen efter vägen så det kan inte vara radioskuggor och jag har inte haft det på någon bil som gått samma sträcka tidigare, inte heller relaterat till xenon (konverterat på Volvo).

-Lyset i bagageutrymmet har inte tänts vid öppning av baklucka, har varit tvungen att stänga, låsa, låsa upp och öppna (har bara hänt 2 ggr).

-Om jag ställer torkarna i serviceläge och "lyfter" upp dom (för tex snö osv) så åker dom ner automatiskt när jag startar bilen (jag vill ju starta bilen och sedan gå runt och sopa av snön osv) = Skrapar huven!!

Bilens utrustning:
Volvo V40 D4 Momentum Manuell
V40 Bagagerumspaket,
V40 Intropaket,
Teknikpaket Premium 7 V40
VOC parkvärm/fjärrstart,
Elman förarstol m minne,
Eluppvärmd vindruta,
Parkeringshjälp fram/bak,
Innerbacksp aut avbländn,
Hastighetsberoende servo,
Lågt sportchassi
El-motorvärmare med kupékontakt.

Är det någon som lider av samma problem eller till och med har något tips om hur jag fixar eller får det fixat?
av Turku
Det enda jag har samma är torkarna, och jag har för mig att jag läste i manualen att om de är i serviceläge så fälls de inte ner automatiskt om du inte själv lagt ner dem (just för att undvika repor). Men det kan ju stått tvärt om, orkar inte kolla nu på jobbet.

edit; jag skulle ju nämna att jag inte riktigt orkar bry mig om just detta, men du kan ju kolla manualen vad det står om serviceläget, för det handlar ju bara om en mjukvaruppdatering för att lösa problemet om det skulle vara fallet.
Användarvisningsbild
av Avuriel
Detta låter ju helt makalöst, Jag kan säga att jag inte haft något av dessa problem. Dock har jag inte VoC.
Däremot så har jag råkat ut för att bakdörren höger inte går att öppna varken innifrån eller utifrån, men att en Lås/upplåsning brukar fixa det.

Hade jag haft alla dessa problem hade jag åkt in till Volvo illa kvickt. Det där är ju långt ifrån normalt...
av Nibbe
Turku skrev:Det enda jag har samma är torkarna, och jag har för mig att jag läste i manualen att om de är i serviceläge så fälls de inte ner automatiskt om du inte själv lagt ner dem (just för att undvika repor). Men det kan ju stått tvärt om, orkar inte kolla nu på jobbet.

edit; jag skulle ju nämna att jag inte riktigt orkar bry mig om just detta, men du kan ju kolla manualen vad det står om serviceläget, för det handlar ju bara om en mjukvaruppdatering för att lösa problemet om det skulle vara fallet.
Du har ju så klart rätt. Ibland är det bra att läsa manualen.... :) Enligt manualen ska dom åka ner.
av Nibbe
ornet skrev:Har märkt att man får bara "bestämd" när man trycker. Trycka någon 100/dels sekund längre.
Missade många tryck innan jag kom underfund med detta.
Jag måste var mer än bestämd :( och trycka 2-4 gånger ibland.
Håller med ang. bältesvarnaren. Visserligen är Volvo mycket för säkerhet, men hallå, när bilen står still eller man kör i krypfart på en p-plats så är jag ganska säker på att jag INTE kommer att dö i en krasch och kan klara mig utan bälte!
Tramsigt.

Stör mig extra också eftersom jag har ett garage som jag måste kliva ur bilen för att öppna. Under den processen står den och plingar. Ganska mycket irriterande faktiskt. Jag är ju inte ens i bilen... ?:-/
av Nibbe
Lite uppföljning efter ca 1200mil.

-VOC funkar bättre (det är dock en 3dagarsgräns som Volvo nu har gått ut med att det är så det ska vara).
-Knapparna funkar bättre med tiden. Nu funkar det till 99% varje gång man trycker (kan ju varit en vanesak).
-Bältesvarnaren stör jag mig inte på längre (kanske tom är fixat/ändrat).
-Radion har dom gjort något med, vet inte vad men nu är det mindre sprak och knäpp dock har kvaliten försämrats markant!! Jag har ibland svårt att höra vanligt tal på P3! Det verkar som bilen helt enkelt har för dålig mottagning och då har man försökt dölja det med att göra ljudkvaliten väldigt dålig. BT låter ganska bra (jag ska ge mig på dom om detta igen).
-Lyset i bagaget verkar funka som det ska.

Nytt:
-Bakluckans överkant läker vatten när man tvättar bilen (dom har försökt fixa det en gång men det resulterade i att det blev ännu värre!)(Detta är tydligen ett problem som Volvo är medvetna om).
-2st lås bytta pga felkoder och att keyless-låsningen/upplåsningen inte funkade 100%igt (bilen stog olåst i flera dagar samt att det ibland inte gick att låsa alls)(Detta är tydligen ett problem som Volvo är medvetna om).
-Någon sensor i framvagen bytt på garanti (hade inte ens märkt det själv).
-Höger framdörr skallrar (åtgärdat)(Detta är tydligen ett problem som Volvo är medvetna om).
-Garantijobb med att byta ut något i takkonsolen för att den kunde varna för trasig airbag även fast den var hel.
Användarvisningsbild
av mobe
Enda som jag upplevt som du har är bältesvarningen, dock har jag börjat fått ett pipade/vinande ljud som börjar vid ca 90km/h. Har inte haft några problem med värmaren har inte VOC.

IMG_8296.jpeg IMG_8295.jpeg IMG_8294.jpeg

Det skulle jag säga går, även om d[…]

Volvo V70n 2006a gäller det. Märkte att[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer n&[…]