- lör 08 dec 2012, 20:26
#707259
Börjar gilla V40n mer och mer och kan helt klart tänka mig en sådan som nästa bil när det är dags att byta, velar dock mellan D2 och T3. Är det någon som provkört en T3? Verkar som handlarna bara har diesel. Det känns som nästan alla köper sin V40 antingen med D2 eller D3 motorn, är verkligen T3 så iskall i Sverige?
Jag menar den är 10000kr billigare i grundpris och numera ingår ju inte ens bränslevärmaren när man köper dieseln. Med T3 får man 150hk kontra 115hk för dieseln D2. Skatten på T3 är ju inte heller hög alls.
Min erfarenhet av bensinturbo (VW GOLF VI TSI) är att det ganska lätt gick att hålla deklarerad blandad förbrukning vid min typ av körning som är mest landsväg. På "Snåldieslar" (nya FOCUS 115hk TDCI ex.) är det stört omöjligt utan jag får vara glad om min ECO-körning på landsväg kommer ner mot den deklarerade stadsförbrukningen. Vet dock inte hur låg förbrukning man kan räkna med på T3 vid snålkörning.
Läser man på forumet verkar det vara flera som har problem med både hög förbrukning och motorproblem med D2/drive i olika Volvomodeller.
Hur resonerade ni när ni köpte er V40 ang. motorval?
Mvh, Kalle.
Jag menar den är 10000kr billigare i grundpris och numera ingår ju inte ens bränslevärmaren när man köper dieseln. Med T3 får man 150hk kontra 115hk för dieseln D2. Skatten på T3 är ju inte heller hög alls.
Min erfarenhet av bensinturbo (VW GOLF VI TSI) är att det ganska lätt gick att hålla deklarerad blandad förbrukning vid min typ av körning som är mest landsväg. På "Snåldieslar" (nya FOCUS 115hk TDCI ex.) är det stört omöjligt utan jag får vara glad om min ECO-körning på landsväg kommer ner mot den deklarerade stadsförbrukningen. Vet dock inte hur låg förbrukning man kan räkna med på T3 vid snålkörning.
Läser man på forumet verkar det vara flera som har problem med både hög förbrukning och motorproblem med D2/drive i olika Volvomodeller.
Hur resonerade ni när ni köpte er V40 ang. motorval?
Mvh, Kalle.