Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KalleH
Börjar gilla V40n mer och mer och kan helt klart tänka mig en sådan som nästa bil när det är dags att byta, velar dock mellan D2 och T3. Är det någon som provkört en T3? Verkar som handlarna bara har diesel. Det känns som nästan alla köper sin V40 antingen med D2 eller D3 motorn, är verkligen T3 så iskall i Sverige?
Jag menar den är 10000kr billigare i grundpris och numera ingår ju inte ens bränslevärmaren när man köper dieseln. Med T3 får man 150hk kontra 115hk för dieseln D2. Skatten på T3 är ju inte heller hög alls.
Min erfarenhet av bensinturbo (VW GOLF VI TSI) är att det ganska lätt gick att hålla deklarerad blandad förbrukning vid min typ av körning som är mest landsväg. På "Snåldieslar" (nya FOCUS 115hk TDCI ex.) är det stört omöjligt utan jag får vara glad om min ECO-körning på landsväg kommer ner mot den deklarerade stadsförbrukningen. Vet dock inte hur låg förbrukning man kan räkna med på T3 vid snålkörning.

Läser man på forumet verkar det vara flera som har problem med både hög förbrukning och motorproblem med D2/drive i olika Volvomodeller.
Hur resonerade ni när ni köpte er V40 ang. motorval?

Mvh, Kalle.
Användarvisningsbild
av mstrandbo
Vi skulle ha automat, og da måtte vi ha diesel. Så valget ble en D3. Kunne vi fått T3 med automat, hadde vi valgt den.
av ricopet
Hej!

Jag har en V40 T4. Snittförbrukningen ligger på ca 0.7 l/mil (då blandad körning, mycket stad). Vid mer landsvägskörning noterade jag senast ca 0,65 l/mil. Bilen har nu gått knappt 400 mil, och känns som att bilen börjat att gå snålare nu.
Kan tänka mig att en T3 är något snålare än T4:an.

Trivs väldigt bra med T4:an, och en T3:a skall nog inte vara så mycket sämre (skiljer nog mest på höga varv).
Karaktären på motor tycker jag är roligare än dieseln (främst då D2, hade en V60 D2 innan).
av KalleH
0,6 typ på landsväg låter ju bra :D Går motorn mjukt och utan ryckningar även när den är kall?
av ricopet
KalleH:
Jag märker inga direkta ryck när motorn är kall. I alla fall inte när man kör, eventuellt lite när den går på tomgång (nu när det varit -14/15). Men körmässigt märker man knappt att motorn inte är varm, förutom på motortemperaturmätaren.

Jag tycker förbrukningen är riktigt bra, inte så stor skillnad som man kan tro mot diesel. (Sedan är ju bensinen billigare än dieseln just nu).
av Lövet
Jag skulle lätt valt T3 av de två.
av KalleH
Som det känns nu lutar det åt T3 här med. Får provköra en T3 och se vad jag tycker, tyvärr har de bara T3-motorn i S60 att prova hos handlaren men det är ju "samma" motor.
Användarvisningsbild
av Guligan
Som TS nämner så verkar handlarna bara ha tagit hem dieslar som demobilar. Lite tråkigt tycker jag att man försöker styra köpbeteendet så riktat åt ett håll.

Hej på er! Jag har felkod P2101 i min Volvo[…]

Oki, men 70 mil är det ju inte mån[…]

230fk går snålt

BTR-en reglerar ju bränsletrycket efter und[…]

Öppnar denna tråd för att stä[…]