Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Som vissa kan vara medvetna om så har jag haft lite problem med min ljudanläggning. Den största. Premium Sound Multimedia.
Mitt problem är att jag inte kan utnyttja hela kapaciteten för volym. Höjer jag för mycket så klickar det och sprakar i högtalarna.

Enligt Bilia Sisjön Göteborg så beror det på att förstärkaren är för stark för högtalarna. Dessutom att jag redan har dom bästa högtalare som finns att välja bland. Därav mitt problem, Bilia säger att dom inte kan göra något åt problemet. Utan att dom skulle bolla det vidare till Volvo.
Detta sa dom till mig för 2 veckor sedan, Jag ringde in idag igen och frågade om dom fått svar. Då sa dom till mig att det ska vara så och att dom inte kan göra något fortfarande. Dom verkar högst motvilliga att hjälpa mig föra det här problemet vidare för att det ska kunna åtgärdas. Dom vill ju inte ens erkänna att det ÄR ett problem.

Det är i allra högsta grad ett problem som inte alls är bra, och ska absolut inte låta såhär. På vissa låtar på bara Radion ''NRJ'' så börjar det klicka redan vid 80% av skalan. Det är altså 20% jag inte kan utnyttja. Det är ganska mycket tycker jag.
Är det bara jag som har det här problemet?? För mig så är det ganska självklart att såhär skall det inte vara och att om det nu är högtalarna som inte orkar med så är det Volvo's ansvar under Garanti att åtgärda det här...

Jag har ju betalat mycket pengar ''Teknikpaket Premium'' på 16900 för att få den här anläggningen. Det är ju ett paket som Volvo själva har utformat, därav så borde ju dom själva ha parat ihop rätt högtalare till denna anläggning redan innan. Det här borde ju inte kunna hända om allt vore rätt till.
Har inget bra svar åt dig, annat än att det är självklart att deras paket bör fungera fullt ut. Med den beskrivningen av ljudet skulle jag snarare tippa på att det är förstärkaren som är för klen snarare än högtalarna. Radio som källa är dessutom rätt dåligt om du vill spela på hög volym, det är väldigt komprimerat ljud.

Men visst, det är ganska få system som låter bra på maxvolym, oavsett om man pratar bilstereo eller hemmastereo.
AndersLa skrev:Har inget bra svar åt dig, annat än att det är självklart att deras paket bör fungera fullt ut. Med den beskrivningen av ljudet skulle jag snarare tippa på att det är förstärkaren som är för klen snarare än högtalarna. Radio som källa är dessutom rätt dåligt om du vill spela på hög volym, det är väldigt komprimerat ljud.

Men visst, det är ganska få system som låter bra på maxvolym, oavsett om man pratar bilstereo eller hemmastereo.
Det är värre när jag streamar från telefonen, då ljudkällan är bättre. Testat via USB minne också. Ljudet i sig är riktigt bra och av mycket bra kvalitet, ända fram tills det börjar klicka och smälla till i högtalarna.
När börjar det låta illa, är det redan vid måttliga volymer (där man fortfarande skulle kunna prata med sin medpassagerare) eller när det börjar bli rejält hög volym (när man måste skrika till sin medpassagerare)?

Jag har fått uppfattningen från dina tidigare inlägg att man kan spela rejält högt innan det börjar smälla i högtalarna, är det i basen det låter illa?
Du säger att det är värre när du streamar från telefonen än från radion, betyder det att det låter illa tidigare på volymskalan? Frågan är då om det är ungefär samma volym, kan iofs vara svårt att avgöra då radioljudet ofta är mer komprimerat, dvs starka signaler dämpas och svaga förstärks, detta för att hålla en jämn och stark signal i mediabruset.
Att gå på volymskalan och förvänta sig att man kan spela på 100% är nog inte helt rätt. Allt beror egentligen på hur stark insignal du har. Har du svag insignal måste du vrida upp volymen mer och då kanske du tom kan vrida upp till 100%. Är däremot insignalen stark kan du inte dra upp lika mycket och behöver troligen inte heller dra upp lika mycket för att få samma volym.

När man pratar hemmabio/stereo så rekommenderas ofta att inte ha för klen förstärkare, eftersom en för klen förstärkare kan skicka ut fyrkantsvågor istället för sinusvågor då den lättare bottnar och detta är inte bra för diskantelementen som kan brinna. Topparna på sinusvågor klipps helt enkelt.
Hellre då en rejäl förstärkare som spelar rent och snyggt ända tills högtalarna blir begränsningarna istället.
Jag har inte upplevt något sprakande i min V40. Dock har jag aldrig varit uppe i 100% på ljudskalan, då jag tycker det blir för högt för min smak då.
Kan mycket väl vara som laser2 skriver, vilket också är troligt. Jag tror att förstärkaren klarar betydligt mer än vad högtalarna klarar, dvs högtalarna är begränsande. Sedan spelar som sagt insignalen väldigt stor roll för hur högt på volymskalan man kan skruva upp volymen innan det börjar låta ansträngt. Med vissa medier ligger jag en bit över 50 %, medan förandra börjar det bli jobbigt att samtala med grannen utan att skrika redan vid säg 30-40% av volymstapeln.

Även EQ inställningarna spelar roll för hur väl stereoanläggnigen klarar av. Kör man max bas på EQ o med dagens musik (eller reklamkanalerna, med hög ) som redan i insiglaen är väldigt "basig" o med kraftig loudness kan det börja låta illa ganska tidigt.

Men som sagt att det börjar spraka i högtalarna vid en stark insignal redan vid 80 % och att du upplever att det inte är störande högt ljud i kupén, då är det ju någon galet...vilken typ av musik/medie/musikkälla använder du när du når dessa sprakljud?

MVH/
Jag tror att insignalen från telefonen är något högre än den som är från radion så det är inte helt omöjligt att det handlar om samma Volym ut till högtalarna. Men enligt mig så är tekniken i sig ganska enkel. Ljud i en högtalare är ju elektriska signaler från en förstärkare som har naturligtvis ett tak på hur mycket ström den kan pumpa ut. Där ligger mitt missnöje, att Volvo inte satt in tillräckligt bra högtalare för att klara av förstärkarens tak.
För övrigt så är ju 80% av skalan rejäl volym och det är en delaktig anledning till varför jag valde denna anläggning, för att jag verkligen gillar att spela högt. Det varierar med musik när det börjar klicka och spraka. Jag lyssnar mest på rock, hårdrock. hiphop, RnB, reggae, Metal, etc... altså ganska blandat. Sen om det är bas eller diskant som är orsaken till missljuden är jag inte säker på.

Min EQ är för tillfället inställd på alla ner med 3 pluppar. Så det är inget utöver det vanliga, snarare mindre.
Du får tänka på att förstärkaren är på 5x130W, det är mer än i de flesta hemmabiosystem och framför allt baselementen är väl lika stora som de till HP-stereon på 4x45W, basarna är väl troligen 6,5". Även om högtalarna är av bättre kvalitet är det tveksamt om de kan spela mer än dubbelt så högt (+4.6dB teoretiskt högre volym med 130W vs 45W), åtminstone inte i basområdet eftersom det betyder mer än dubbla slaglängden. Och det pumpar på bra även med HP-stereon, provade att dra på ganska rejält idag men maxade inte systemet.
Men jag tror du får ett renare ljud med ytterligare effekt och bättre högtalare, då HP:n spelar på max går PS:n på en 1/3-dels effekt bara. Med PS-högtalarna kan du säkert även kan spela nån db högre än med HP-högtalarna innan de protesterar.
För att få ännu mer tryck i basen behöver du nog en separat subwoofer med betydligt större element, t.ex. 2x8" eller 1x10"/12". Då kan du dessutom avlasta de övriga högtalarna i basregistret.
laser2 skrev:För att få ännu mer tryck i basen behöver du nog en separat subwoofer med betydligt större element, t.ex. 2x8" eller 1x10"/12". Då kan du dessutom avlasta de övriga högtalarna i basregistret.
Någon som vet om det går att beställa sub till V40'n? Jag har inte hört/sett något om det men är intresserad om det går..
Mawa71 skrev:
laser2 skrev:För att få ännu mer tryck i basen behöver du nog en separat subwoofer med betydligt större element, t.ex. 2x8" eller 1x10"/12". Då kan du dessutom avlasta de övriga högtalarna i basregistret.
Någon som vet om det går att beställa sub till V40'n? Jag har inte hört/sett något om det men är intresserad om det går..
Jag har haft funderingar på att fråga dom nere på Volvo om dom kan hjälpa till att fixa in en eller två subs, kan tänka mig att det blir ganska dyrt dock. Även att det kan behövas en förstärkare till, eller ett slutsteg? Jag är inte så himla insatt i detaljer om ljudanläggningar men bra tryck gillar jag! :D
Ifall någon vet nåt om detta vill även jag veta det. Hade varit super att kunna få ordentlig ordning på grejerna.

Hej Jag hade tre stycken felkoder. Dessa: P1507,[…]

PROGRESS!! Nu startar den men går bara i ca[…]

Det kan vara högtryckspumpen som är pro[…]

Fick häromdagen bytt båda motorer till[…]