Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ante2
#688575
Måste få säga att efter en månads ägande och har kört bilen 182mil så ligger medelförbrukningen på 0,55.
Har varit nere på 0,5 vid långkörning och då mestadels landsväg.
Men i den dagliga körningen är det både landsväg, stad och motorväg.
Användarvisningsbild
av Ante2
#688629
Varsågod!

En bra träning för att köra snålt är att ha dom digitala instrumenten i ECO-läget.
Då ser man på ett bra sätt hela tiden hur mycket energi som motorn gör av med.
Är man riktigt duktig som kommer det fram ett grönt E.
Användarvisningsbild
av Mawa71
#689018
Ante2 skrev:Varsågod!

En bra träning för att köra snålt är att ha dom digitala instrumenten i ECO-läget.
Då ser man på ett bra sätt hela tiden hur mycket energi som motorn gör av med.
Är man riktigt duktig som kommer det fram ett grönt E.
Ante2,

Du går på färdstatisiken va? Min manuella D2 (som alltid körs i eco-läge i jakt på det gröna e:et (som nu är framme nästan jämt)) drar 0,49 enligt färdstatistiken. Men! Den faktiska förbrukningen är 0,55... På 295,9 körda mil har den förbrukat 163,87l, jag kan då inte få det till annat än 0,55..?
Användarvisningsbild
av Ante2
#689255
Mawa71 skrev:
Ante2 skrev:Varsågod!

En bra träning för att köra snålt är att ha dom digitala instrumenten i ECO-läget.
Då ser man på ett bra sätt hela tiden hur mycket energi som motorn gör av med.
Är man riktigt duktig som kommer det fram ett grönt E.
Ante2,

Du går på färdstatisiken va? Min manuella D2 (som alltid körs i eco-läge i jakt på det gröna e:et (som nu är framme nästan jämt)) drar 0,49 enligt färdstatistiken. Men! Den faktiska förbrukningen är 0,55... På 295,9 körda mil har den förbrukat 163,87l, jag kan då inte få det till annat än 0,55..?
Jo jag går på färdstatistiken. Men tankade igår och färddatorn visade 0,55 och när jag sen räknade ut den faktiska förbrukningen så blev den 0,56.
Så jag är grymt nöjd...
Användarvisningsbild
av Mawa71
#689304
Ante2 skrev:
Mawa71 skrev:
Ante2 skrev:Varsågod!

En bra träning för att köra snålt är att ha dom digitala instrumenten i ECO-läget.
Då ser man på ett bra sätt hela tiden hur mycket energi som motorn gör av med.
Är man riktigt duktig som kommer det fram ett grönt E.
Ante2,

Du går på färdstatisiken va? Min manuella D2 (som alltid körs i eco-läge i jakt på det gröna e:et (som nu är framme nästan jämt)) drar 0,49 enligt färdstatistiken. Men! Den faktiska förbrukningen är 0,55... På 295,9 körda mil har den förbrukat 163,87l, jag kan då inte få det till annat än 0,55..?
Jo jag går på färdstatistiken. Men tankade igår och färddatorn visade 0,55 och när jag sen räknade ut den faktiska förbrukningen så blev den 0,56.
Så jag är grymt nöjd...

Hmm... Undrar varför min diffar då?
Användarvisningsbild
av Ante2
#689530
Ja det kan man undra.... Vet inte alls.
På min förra bil C30 1,6D så hade ja hller inga direkta diffar om man jämnförde färddator kontra den verkliga förbrukningen.
Ibland så låg den t.o.m under vad färddatorn visade.
Användarvisningsbild
av Avuriel
#689656
Jag tror det är bra att vänta tills bilen är helt inkörd också innan man ger det en slutgiltig bedömning. Kan vara det som påverkar kanske??
av LJN
#689667
Ingen av mina Volvo dieslar av senare årsmodell har haft färddatorer med korrekt bränsleförbrukning. Faktisk förbrukning har alltid legat runt 5-10 % över. Och det är intressant att Volvo på nya V40 fått dom att stämma.
Senast redigerad av 1 LJN, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av crumpets
#689749
Det är nog bara en slump att en färddator ligger rätt. Den metoden för att mäta förbrukning som färddatorn använder är såpass oexakt att den har en felmarginal på ca +-10% och kan aldrig användas för att mäta exakta mängder.
Det metoden däremot är bra på är att mäta relativa mängder. Går din förbrukning ner på färddatorn går den också ner i verkligheten, fast med ungefär samma felmarginal fortfarande. De ska alltså snarare ses som ett vägledande instrument för att få ett hum om man kör ekonomiskt eller ej än någon särskilt exakt uppgift.
Dålig värme i kupén

Kolla på blocket efter delar till Volvo 240.[…]

Testa och mät vid låset när du l&a[…]

Bromsbyte

Satta på belägg bak från Vparts i[…]

Jädrar! Hur man än vänder sig har m[…]