Gourmand skrev:En snål diesel är ett mycket bättre miljöval än en törstig spritbil.
Inte miljömässigt, men klimatmässigt håller jag med dig om man jämför äpplen och päron, t.ex. V70II 2,5FT med V50 D2.
Men om man jämför frukter som är mer lika, t.ex. V60 D2 med V60 TF4 så blir ju T4F vinnaren både klimatmässigt och miljömässigt. (Dessutom är T4F prestandamässigt vassare än D2.) Detta vet biltillverkarna men politikerna går i fossillobbyisternas ledband och vilseleder bilköparna med paradoxala styrningar av skatter, miljöregler, osv. Detta kommer att rättas till när objektivt synsätt tar plats i riksdagskorridorerna. Men kommer det att inträffa?
Gourmand skrev:En elbil kan ju faktsikt släppa ut mer klimatfarliga ämnen än en vanlig bensin eller dieselbil.
Skönt att alla inte sväljer dagens paradoxala energipolitiska budskap. Tyvärr är det helt sant med dagens elproduktion, framför allt i en stor del av vår omvärld, att elbilen oftast kan vara sämre både klimatmässigt och miljömässigt än en fossildriven bil. Framförallt om man inte jämför äpplen och päron.
Gourmand skrev:Dett är ju dock mest ett retoriskt problem, då det inte existerar några elbilar som kan ersätta bilarna med förbränningsmotor. Inte än på länge iaf. Om det överhuvudtaget är möjligt får framtiden visa.
Ja, verkligen. Snacka om dålig räckvidd t.ex. Men i framtiden kanske elbilen blir ett fullgott alternativ. Men då krävs förstås en bättre energipolitik för elproduktionen.