Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kluster
#644215
På länken ser jag att Volvo "envisas" med att köra vanliga halogenlampor till bromsljusen på vänster/höger sida. Takbromslampan är ju av tradionellt LED/dioder.

Någon som har en bra förklaring till varför det inte används LED-bromsljus överallt, förutom LED-lamporna som lyser som "baklampor" på sidorna?
På t ex V50 årsmodell 2012 är det ju LED eller dioder i bromsljusen även på sidorna (dock vanliga glödlampor i själva baklamporna)

Samma fenomen är det ju på XC60. Däremot på V70 och V60 kör ju LED/dioder överallt...

Volvo V40 T4 på Autobahn som bromsar..


EDIT: Ändrade till rätt modellbetäckning för årsmodell 2012
Senast redigerad av 1 Kluster, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av laser2
#644238
Det lustiga är att S60 har vanliga glödlampor för sidobromsljusen medan V60 har LED för alla bromsljus bak. :o
Användarvisningsbild
av Gurra82
#644308
kan bara hålla med, när skall volvo komma med LED på alla baklampor, även blinkers fram och bak? Känns inte 2012, kan inte vara så himla avancerat att få dit denna lilla detalj.
av Amli
#644465
Lär vara en kostnadsfråga och jag har tänkt på precis samma sak. Det borde åtminstone ingå när man t ex väljer Xenon ljus eller liknande.
Användarvisningsbild
av Gurra82
#644533
finns iaf en bra anledning att inte ha led i blinkers, titta på BMW, har för mig att en trasig ledblinkers till 3-serien kostar ca 2500kr att byta. skamligt dyrt för någonting som marknadsförs för att hålla i hundra år
Användarvisningsbild
av MartinS
#644732
Där LED tillför något vettigt är det ju bra att ha det, annars är ju glödlampor billiga och bra kan jag tycka?! Det räcker väl med LED i det övre bromsljuset för att få den snabba tändningen, annars är jag rätt nöjd med att den lampa kostar 7 spänn istället för en tusenlapp typ.

/Martin
Användarvisningsbild
av Gurra82
#644739
Robertson skrev:Om de håller i 100 år så är väl 2500 kronor ganska billigt?
Anledningen är att till att jag just skriver är att Teknikens värld har en insändare i det senaste numret (har jag för mig) från just en BMW 3-serie ägare som just fått byta sin LED blinkers, min gamla kollegas granne fick byta sin LED blinkers på sin 3-serie my09. 2500kr på 4 år är rätt dyrt tycker jag, får man många glödlamor för
av Kluster
#644983
Amli skrev:Lär vara en kostnadsfråga och jag har tänkt på precis samma sak. Det borde åtminstone ingå när man t ex väljer Xenon ljus eller liknande.
Om det är en kostnadsfråga tycker jag det är ännu märkligare att "faceliften" på en utgående(?) modell som XC90 har fått LED-baklampor...

Just avseendet baklampor med LED så kan jag tycka att det enda som talar emot LED-ljus där är väl som sagt kostnaden. Annars väger form och funktion tungt här. Att bromsljuset "aktiveras" snabbare än en traditionell glödlampa är ju klockren fördel ur säkerhetssynpunkt.
Användarvisningsbild
av MartinS
#647035
Kluster skrev:
Amli skrev:Lär vara en kostnadsfråga och jag har tänkt på precis samma sak. Det borde åtminstone ingå när man t ex väljer Xenon ljus eller liknande.
Om det är en kostnadsfråga tycker jag det är ännu märkligare att "faceliften" på en utgående(?) modell som XC90 har fått LED-baklampor...

Just avseendet baklampor med LED så kan jag tycka att det enda som talar emot LED-ljus där är väl som sagt kostnaden. Annars väger form och funktion tungt här. Att bromsljuset "aktiveras" snabbare än en traditionell glödlampa är ju klockren fördel ur säkerhetssynpunkt.
En stor nackdel med LED är ju att det inte avger någon värme som smälter snö etc. LED-bakljus är en stor nackdel i snörök.

/Martin

Varningen om åldrat bränsle kommer n&[…]

Volvo VIDA till Android?

Hej Är det någon som har VIDA på […]

Dra ut dom bara vid demo ,vid mont,tryck i dam bar[…]

Kan man rengöra skenorna utan att ta bort sto[…]