Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har fundering på att köpa en V40, och funderar lite kring valet mellan bensin och diesel. Samma effekt, men i olika intervall. Lägre förbrukning i D3, men skatten har jag inte koll på, förutom att D3 med sina 117g/km borde vara miljöbilsklassad. Jag har inte heller koll på förmodade servicekostnader.

Jag tänker mig samma utrustning på båda bilarna så gott det går oavsett motor, så där avgörs det inte. Snarare i totalekonomi och komfort, typ. Så vad tror ni?
D3 är IMO en trevligare motor än T3 och med bonusen i form av värmare är det för mig D3 som är det självklara valet. Miljöbilsdefinitionen är väl på väg att ändras, om det inte redan gjorts, så kolla noga upp reglerna som kommer att gälla om du får leverans efter nyåret.

/Thomas
PS: Rasande snygg liten bil är det allt, och den nya ljusblå kulören är IMO skitsnygg..
Vad är det för nya miljöbilsdefinitioner, är det gram/km som har ändrats eller är det krångligare än så?

Och jag tror också mer på D3-motorn, jag har kört den en del i V60, dock kan jag inte jämföra med T3, då jag inte kört den allt.
Vad skiljer i inköpspris? Viktig faktor. Om det skiljer lika mycket som på V60 kommer man aldrig kunna räkna hem D3 rent ekonomiskt utan får använda andra argument. Som att man gillar den bättre osv.
aka06iah skrev:Vad är det för nya miljöbilsdefinitioner, är det gram/km som har ändrats eller är det krångligare än så?
Jag är osäker så därav att det bör kollas. Jag hörde att enbart "supermiljöbilsgränsen" skulle vara aktuell (50gr/km), men har inte kunnat få det verifierat...

/Thomas
Förvisso ofta mer i kronor räknat men det är ju en förlust ändå så länge inte skillnaden kvarstår helt. Man måste räkna med kapitalkostnaden också (vilket väldigt många gillar att glömma när de kommer fram till att det alltid "lönar sig" med diesel...)
Ja, det är en avvägning det där...kapitalkostnad och sånt. Kan man räkna hem en D2 eller drive, eller vad den kallas till den här modellen, jämfört med en T3? Rent ekonomiskt alltså? Men då börjar det iofs skilja en hel del i effekt...
aka06iah skrev:Ja, det är en avvägning det där...kapitalkostnad och sånt. Kan man räkna hem en D2 eller drive, eller vad den kallas till den här modellen, jämfört med en T3? Rent ekonomiskt alltså? Men då börjar det iofs skilja en hel del i effekt...
Som jag fattat så kostar T3 och D2 lika mycket i inköpspris, och då blir den ekonomiska kalkylen lite lättare.
Hur ser det ut vid jämförelse av T3 och D3, oavsett vilken bilmodell de sitter i eller så...jag tänker på seviceintervall, har den ena högre kostnad vid resp. service, hur ser reservdelskostnaden ut...är det idag väldigt lika mellan diesel- och bensinmotorer eller skiljer de sig åt?
Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att moto[…]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]