Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nordis24
Hej! Min volvo V40 klappade ihop längs motorvägen och fick åka till närmsta bilverkstad. De skulle höra av sig när de felsökt bilen men ringde idag och berättade att bilen var klar för att hämta - de har bytt spridare och bilen fungerar nu som den ska. De vill ha betalt 8500kr för detta. Jag blev lite chockad då jag trodde de skulle höra av sig innan de reparerade något, det hade vi kommit överens om, men han sa att "vi kan inte veta säkert om det var spridaren om vi inte byter den och testar", vilket jag förstår, MEN man ringer väl ändå innan man gör något???
Jag tycker såklart 8500kr låter extremt mycket, så vill höra mig för om detta ens är rimligt att betala eller om jag bör "bestrida" detta? Jag anser inte att de egentligen bara kan reparera något på min bil och begära massa pengar för det utan att de ens fått mitt godkännande att göra något...

Tänkte att någon här säkert har något bra hum om vad det kostar att byta en spridare? :-) Tack på förhand!
av persve
Bytte 5 glödstift för totalt 1727:50 på vår xc60 -09 den 8 mars i år. Så var det endast det de gjorde låter det dyrt.
På XC60 var 07 timmars jobb a 1030kr/h och 352kr per glödstift + moms.
av dieselputte
klacken skrev:Går ju inte att jämföra glödstift och spridarbyte med varandra
Nä, verkligen inte. På jobbet fick de byta alla 4 spridare på en Sprinter a strax under 50papp.
Användarvisningsbild
av Derank
Helt rimligt för byte av 4spridare, det kostade ungefär 4700kr på min dåvarande V70 2012 för byte av alla 4.
Användarvisningsbild
av S65D
De höll sig inte till överenskommelsen och gav dig därmed inte chansen att leta efter ett bättre pris. Samma sak hände mig då en strålkastare på en V60 med dynamisk LED slutade fungera och den lämnades in på felsökning. Helt plötsligt ringer den auktoriserade verkstaden och säger ”bilen är fixad och kan hämtas”. De hade då bytt ut hela strålkastaren och ville ha betalt för felsökning, arbete och ny strålkastare - långt ifrån billigt. Väl på plats sa jag att jag kunde tänka mig betala för felsökning endast. Efter ett par rundor gav de med sig.

Okej, ja mekanikern lär väldigt säk[…]

Svarta till vänster ser ut som hål i ko[…]

B230F går fett

Okej, jag hade ingen avgasläckage men de kans[…]

Rycker vid kallstart V60 T4

Läst ut felkoder? Nu lyser för visso int[…]