Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MartinRo
Min Volvo V40 (2016, 9000 mil) ger ifrån sig ett metalliskt, klonkande ljud, som om metaller slår mot varandra, när jag knappt borja köra. Ljudet kommer från det högra framhjulet. Ljudet hörs bara när jag rör bilen utan att starta motorn. När jag kör i 20-30 km/h blir ljudet starkt gnisslande/ skrikande. Problemet började plötsligt. Det hörs på samma sätt när jag kör rakt eller svänger, med eller utan motor (frikopplade). Jag ser inga uppenbara defekter på insidan av hjulet (men jag är ingen expert).
Har någon en idé om vad orsaken kan vara. Jag undrar också om bilen kan köras eller om den behöver bogseras. Är det säkert att köra bilen så här till verkstan (2 km)?
Tack för hjälpen om detta.
Användarvisningsbild
av Erik Å
MartinRo skrev: tis 22 apr 2025, 17:49 .. Är det säkert att köra bilen så här till verkstan (2 km)?
Ta tag i hjulet och vicka/ruska i sid- och höjdled. Känns det alltför mycket glappt så bör du nog inte köra till verkstan.. skulle kunna vara hjullagret som håller på att totalhaverera.
Du har förstås kollat att inte hjulbultarna sitter löst?
Testa lägg på fullt rattutslag och kika in bakom framhjulen. Är damaskerna på ytter- och innerknut någorlunda hela eller är det synlig katastrof med smörjfett som läcker ut där? Isåfall tar knutarna snabbt slut :-/
Användarvisningsbild
av fjohan82
Som sagt så kan det vara en sten.
Testat att backa och se om ljudet försvinner?
Vilken mjukvara har ni?

Hmm, vågar man tanka ned när man ä[…]

Gäller alltså en v70n från 2005 2[…]

Nä nu ger jag fan upp. Nån som vet vad […]

Sorry glömde avsluta tråden. Tack diese[…]