Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Oacsr
#1607167
Hej!
Fick nyligen upp felmeddelande ”Volvo on call service erfordras” på min V40 D3 2014. Scannar såklart nätet efter tips och drar snabbt slutsatsen det är reservbatteriet som troligtvis behöver bytas, bilen är ju ändå 11 år gammal.
Sökte med ljus och lykta efter andras erfarenheter av att radera felkoden, men där var det lite torftigare. Så jag tänkte dela med mig av min erfarenhet, finns säkert någon som tacksamt kommer läsa.

• BYTE: av själva batteriet är enkelt. Jag kopplade först ur airbagen med nyckeln, en del rekommenderar att man gör bilen spänningslös men så långt gick inte jag.
Skruva sedan ner handskfacket, klicka ur kontakterna till lamporna och lyft ur handskfacket. Du behöver inget annat än en torx (T25). Man kan behöva klicka bort plastpanelen på sidan med airbag-låset för att få ur handskfacket. Klicka isåfall ur kontakten till låset och lägg undan panelen innan du fortsätter. (Detta gav mig en felkod på airbag-systemet, men det felmeddelandet försvann när jag hade monterat tillbaka allting och startade bilen på nytt. Krävdes ingen särskild återställning för det.)
Batteriet sitter under en liten svart lucka i VOC-modulen. Locket var lite knepigt att klicka loss, men med en liten krok eller dylikt kan man bända ut flärparna i överkant så att locket lossnar.
Plocka sedan ur batteriet och sätt i det nya. Var varsam med kontakterna, ryktet säger att dom är känsliga.
Arbetet tar under 2 timmar för en oerfaren hemmapulare och är simpelt. De flesta klarar av det.

• BATTERI: Volvo ville ha ca 2500kr för bara ett nytt batteri, sen tillkommer kostnad för själva bytet. Jag köpte batteri på Batterilagret. Kostade 599kr. I min V40 satt det ett 3V-batteri. Det är fysiskt något större än 4V-batteriet som också finns för vissa VOC-moduler.
Är Batterilagrets VOC-batteri (med inkluderad kontakt) slut så kan du ta med ditt gamla batteri och visa det. Dom har batterier utan kontakt och i Jönköping hjälpte dom till med att lossa den gamla kontakten o fästa den på nytt batteri. Så tack till Batterilagret för det!

• FELKODEN. Som jag noterat att många undrat över om man kan få bort utan tillgång till Vida eller dylikt. Här hittade jag inget säkert svar när jag sökte på nätet.
Vissa påstår att man kan återställa det med Biltemas diagnosverktyg (artikelnummer 15-1376), vissa påstår att det inte går.
Mannen i kundservicen på Biltema sa att han inte hade kunnat ta bort felkoden på sin XC60, men jag köpte verktyget ändå och tänkte det är värt att testa.
Nu har jag svaret på frågan. På min V40 gick det att radera felkoden OCH återställa mätaren. Återställningen krävs för att felkoden inte ska komma tillbaka direkt. Kapaciteten på det gamla batteriet var enligt diagnosen 14%. Jag återställde detta och den räknade upp till 100% igen. Felmeddelandet försvann sedan. Vad jag förstår är detta inte batteriets faktiska kapacitet utan en uppskattning beroende på förväntad livslängd och hur ofta reservbatteriet faktiskt försörjt systemet.

Det jag gjorde var att radera felkoden. Sedan gick jag in på ”BATTERI” eller ”BMS”, minns inte vilket. I en av dessa 2 menyer fanns ett alternativ i stil med ”Sätt tillbaka reservbatteri”. Jag klickade in på den menyn och okejade allting. Och reservbatteriet räknades upp till 100% igen. Man får en varning om att inte återställa utan att ha bytt batteriet, precis som i Vida.
Nu törs jag inte garantera att det funkar på alla Volvo-bilar men det fungerade på min V40 -14, så för alla er som har ca 10 år gamla bilar med VOC som får detta felmeddelande tycker jag helt klart att det är värt att testa detta tillvägagångssätt.

Sunma summarum, jag har lagt ut 1700kr, har fått problemet löst och Biltemas diagnosverktyg på köpet för framtida behov. Jämför det med 2500kr för enbart ett nytt batteri hos Volvo.

Hoppas min erfarenhet kan hjälpa någon som vill byta reservbatteri själv.

Trevlig påsk på er alla!

Edit: har rättat lite stavfel så att det ska bli lättare att få upp tråden vid sökningar.
Senast redigerad av 1 Oacsr, redigerad totalt 0 gånger.
av Ellge
#1607177
Tack för din utförliga beskrivning. Instessant att Biltemas felkodsläsare funkar.
Googlade "VoC batteri" då dök det upp på Amazon.se för 285kr inkl frakt. Där finns en lista på vilka bilmodeller det passar till. Samma batteri som Battrigrossisten säljer. Volvos nr 30782872 finns trykt på batteriet. Ska testa på min V70 2008.
Hur man byter kan man se här:
av Oacsr
#1607194
Ja, jag blev positivt överraskad över Biltemas diagnosverktyg. Det är den dyrare varianten avsedd för Volvo, för 1099kr. Men den betalade sig ju direkt när jag insåg att jag fick batteristatusen återställd och den kommer säkerligen spara mig fler tusenlappar framöver. Har haft bilen 9 år nu, så det börjar ju bli ett och annat fel.
Kikade igenom hela denna videon innan jag bestämde mig för köp:

Så jag var medveten redan innan om att den erbjuder olika möjligheter till olika volvo-modeller.

Hoppas ditt batteribyte går bra också!

Beställt hem olja för ett "mell[…]

För mycket camber 940.

Vet inte hur dess a fungerar men ger ställb[…]

Vilken mjukvara har ni?

Nej, helt enligt plan. Syftet var ju att allt[…]

Blanda inte ihop EQE och EQS. :-) De må se […]