Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av J82ohanna
#1606376
Hej
Har en Volvo v40 D4 som gått cirka 24000mil
Den började för cirka två månader med att kopplingen fastnar i nedtryckt läge. Verkstaden bytte olja och luftade systemet sen fungerade den bra igen i ca en vecka. Efter det började samma problem igen kopplingspedalen fastnar i nedtryckt läge och får lyfta upp den med foten. Det byttes huvudcylinder och free det fungerade den ca 1 vecka till men samma fel kom tillbaka igen. Det kommer och går och det är inte vid varje växling som den fastnar. Provade att göra som det stod här nånstans att pumpa med kopplingspedalen innan man kör och då fungerar det bättte. Haft inne den på verkstaden igen för urluftning. De vill inte byta slavcylindern då de inte ser något läckage. Nu har den funkat i ca en vecka men nu börjar pedalen fastna igen.
Nån som känner igen detta?
av Oacsr
#1607168
Har samma bekymmer med min V40. Den ska in för byte av huvudcylinder. Att spola ur systemet brukar bara hjälpa kortvarigt. Det mest sannolika är huvud eller slavcylinder. Huvudcylinderbyte är ett mindre ingrepp än att byta slavcylinder. Byte av huvudcylinder ville Volvo hos mig ha 8300kr för. Byte av slavcylinder är som sagt ett större ingrepp och kostnaden för det låg på 15-20 000kr på Volvoverkstad.

Tydligen byter dom inte bromsvätskan i kopplingen i samband med byte av bromsvätska. Samlas det fukt i systemet är det nog inte konstigt att saker och ting börjar kärva till slut.
För mycket camber 940.

Vet inte hur dess a fungerar men ger ställb[…]

Vilken mjukvara har ni?

Nej, helt enligt plan. Syftet var ju att allt[…]

Blanda inte ihop EQE och EQS. :-) De må se […]

Upplever samma problem med den äldre Sensus R[…]