Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hik
Hej.
Undrar är det någon fara för fyrhjulsdriften när man kör in i tvätten & blir (dragen) genom tvätten? :)
av UnleashFusion
Hik skrev: sön 23 feb 2025, 12:01 Hej.
Undrar är det någon fara för fyrhjulsdriften när man kör in i tvätten & blir (dragen) genom tvätten? :)
Bilen står ju still, det är bara deras maskin(maskintvätt som rör sig fram och tillbaka)
Användarvisningsbild
av fjohan82
UnleashFusion skrev: sön 23 feb 2025, 13:02
Bilen står ju still, det är bara deras maskin(maskintvätt som rör sig fram och tillbaka)
Det finns olika maskiner, vissa drar bilen framåt med framhjulen i en "ställning" och släpar bakhjulen efter sig.
Ungefär som när bilen bärgas med bara framhjulen i luften.
av UnleashFusion
fjohan82 skrev: sön 23 feb 2025, 13:03
UnleashFusion skrev: sön 23 feb 2025, 13:02
Det finns olika maskiner, vissa drar bilen framåt med framhjulen i en "ställning" och släpar bakhjulen efter sig.
Ungefär som när bilen bärgas med bara framhjulen i luften.
Jaså, hade ingen aning, senaste gången jag använt maskintvätt var tidig 2009 haha.. sen dess har man bara kört handtvätt
Användarvisningsbild
av ShogunX
Den typ av biltvätt som jag har fått för mig är vanligast är den där bilen körs in och förblir stationär fram tills att tvättprogrammet är klart. En annan typ av biltvätt används genom bilen körs fram så att ena hjulsidan guidas in mellan två skenor med längsgående rullar som sedan för bilen framåt. Den konstruktionen är utformad så att samtliga hjul roterar samtidigt.

Med en AWD-bil kan man däremot göra bra i att undvika en typ av biltvätt där ena hjulsidan (eller ena framhjulet) placeras ovanpå ett mer konventionellt bälte som då för bilen fram med två (eller ett) stillastående hjul medan resterande hjul roterar. Själv har jag aldrig sett en sådan, men har efter lite läsning förstått att de finns. Om konstruktionen, sett till omständigheterna, faktiskt skadar en AWD-bil låter jag däremot vara osagt.

Jag kan dock tycka att det finns tillräckligt med goda skäl att avstå från någon typ av sådan biltvätt, oavsett vilken typ av drift bilen har. Personligen har jag aldrig använt en sådan tvätt av något slag.
av Lövet
Bilprovningen lägger i N och stänger av bilen när de kör Volvos AWD i rullar.
Användarvisningsbild
av lennarte
På våran Subaru XV -21 körde dom bara över rullarna och ut på vägen och provade bromsarna där.
Den har konstant 4X4 utan "tillsats låda"
Användarvisningsbild
av lennarte
ShogunX skrev:Med en AWD-bil kan man däremot göra bra i att undvika en typ av biltvätt där ena hjulsidan (eller ena framhjulet) placeras ovanpå ett mer konventionellt bälte som då för bilen fram med två (eller ett) stillastående hjul medan resterande hjul roterar. Själv har jag aldrig sett en sådan, men har efter lite läsning förstått att de finns. Om konstruktionen, sett till omständigheterna, faktiskt skadar en AWD-bil låter jag däremot vara osagt.
Vi tvättar våran Subaru i en sådan tvätt. Har aldrig tänkt på att det skulle vara skadligt.....
😱😱😱
Vilken mjukvara har ni?

Hmm, vågar man tanka ned när man ä[…]

Gäller alltså en v70n från 2005 2[…]

Nä nu ger jag fan upp. Nån som vet vad […]

Sorry glömde avsluta tråden. Tack diese[…]