Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mraz
Har en V40 D2 CC från 2015. Har problem med stolsvärmen på förarsidan. Allt verkar fungera vad gäller display och reglage. Har uteslutit styrenheten/reläet genom att flytta den från passagerarstolen.

Jag vill mäta upp innan jag beställer grejer på måfå. Det är ju dessutom två olika delar för sits och rygg. Tänker att jag vill mäta vilken det är och bara behöver byta en av dem :-) Har provat att mäta på den gröna huvudkontakten som jag tagit ut från styrenheten/reläet. Jag har endast kontakt (ca 12 ohm) mellan de två inre gula kablarna. Mellan de andra finns ingen kontakt.

Bilel är inte min starka sida. Kan jag tolka mitt mätresultat som att det är fel på något av värmeelementen? Tänker att jag måste leta på kontakten mellan sits och rygg och mäta även där. Kan någon ge en hint om vilka värden som bekräftar om jag har något fel eller om en slinga är hel? Vet någon vad funktionen är på de fyra kablarna (brun, gul, gul, grå)?

Tack på förhand :-)
P = U^2 / R. Om du mäter upp 12 ohm skulle det motsvara 12 Watt vid 12V. Det låter i minsta laget för hela stolen, låter ju misstänkt som du säger att det bara är ena slingan...
Om du hoppar in i kall bil och slår på stolsvärmen så känner du väl om bara sittdynan eller ryggstödet blir varmt? Jämför med passagerarsätet. Det där hade varit ett kul jobb för en värmekamera :-)
Jag gissar att slingan i sittdynan är mest benägen att gå sönder, det är ju den som får mest vikt på sig.. En del bilar har en mekanisk termokontakt intill slingan inne i dynan, sådana termokontakter kan slitas ut med tiden och gå i avbrott.

Tänk på att SRS-systemet brukar sätta felkoder som är svåra att bli av med om man kopplar ur kablage till stolarna. Gör bilen strömlös en stund innan du börjar. Det eliminerar även risken att någon airbag eller bältessträckare avfyrar..
Hej!

Tack🙂

Både sits och ryggstöd är döda. Jag kopplade loss värmeelementens gröna kontakt från styrenheten/reläet och mätte motståndet i värmeelementen. Inget var spänningssatt, men jag ska absolut vara försiktig.

Tänker att jag mäter den hela passagerarstolen och jämför.
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]