Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av S65D
Skiftade hjul på en V40 igår och idag fick ägaren ett meddelande ”Bromssystem - Service erfordras” efter att ha bromsat in hårt på en isig gata och glidit några meter.

Nån mer som upplevat nåt liknande eller vet vad det kan bero på?
Användarvisningsbild
av lennarte
Kan vara så enkelt som att nivån på bromsvätskan är för låg. Någon gång så kommer nivån under den gränsen. När bromsklossarna slits sjunker nivån i behållaren, och när klossarna borjar nå minimåttet så varnar systemet för låg nivå. Sedan finns det ofta slitagevarnare också, men nivån är en bra indikator på klossarna slitage. Om inte någon fyllt på mer bromsvätska förstås......
Användarvisningsbild
av S65D
Har hört med grannen (vars bil det gäller) två gånger efter det hände. Baserat på ditt inlägg kontrollerades nivån på bromsvätskan och den var ok. Sedan första gången det hände har det inte hänt igen. Skumt.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Har sett att på min gamla V70 så sätter ABS-systemet felkod om ett framhjul står stilla tillräckligt länge, pga misstänkt fel på pulsgivaren. Men det är en "mjuk" felkod som försvinner av sig själv efter ett tag när hjulet rullar igen, antagligen för att detta skulle kunna hända om man kör fast i en snödriva och slirar en stund. Hursomhelst, det behövs nog minst 5-10 sekunder för att få felkoden, det inträffar när jag lyfter ena framhjulet och låter det rotera med motordrift för att slipa bromsskivan. Men tiden innan felkoden sätts skulle ju kunna vara betydligt kortare på andra modeller..
Konstigt dock, med ABS borde man ju inte glida med ett låst hjul hur halkigt det än är :oops: Var möjligen parkeringsbromsen inblandad?

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]

Här är del 2 också https://youtu.[…]

Problem med värmen på 740

Bytte kylarslangar idag och passade även p&ar[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis o[…]