Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JohanES
Jag överväger att köpa en V40 eller V40 CC. Det ska vara bensin och automat.

Jag har provkört med sportchassi och detta är något jag vill undvika till varje pris.

Hur vet jag om bilen har sportchassi? Har alla R-design alltid sportchassi? Om bilen är sänkt kan vara svårt att se på en bild men finns det något synligt som avslöjar om bilen har sportchassi?
Användarvisningsbild
av ShogunX
Det stämmer att det finns V40-modeller, utöver de med utrustningsnivån R-Design, som är lägre och har ett hårdare chassi. Eftersom komfort verkar prioriteras högt hade jag i din sits valt V40 Cross Country som har en högre markfrigång och ett mjukare chassi. På Cross Country-versionen av V40 monteras dessutom däck med högre däcksida än vanliga V40, vilket inte är helt obetydlig i ett sammanhang där komfort eftersträvas.
av JohanES
Tack för svar! Om jag tolkar dig rätt så innebär R-design ALLTID att bilen har sportchassi?

Skiljer något om det är en Cross Country som har R-design jämfört med vanliga V40?
av UnleashFusion
JohanES skrev: mån 28 okt 2024, 09:26 Tack för svar! Om jag tolkar dig rätt så innebär R-design ALLTID att bilen har sportchassi?

Skiljer något om det är en Cross Country som har R-design jämfört med vanliga V40?
Det kan man säga, R-design = Sportigare så per automatik har den sportchassi. Förr kunde man under "nybilköp" välja R-design(utförande) men också ändra chassit till komfort eller dynamic istället för sport men det är long gone.
Du bör dock provköra en R-design V40Cc samt en inscription och bilda en egen uppfattning då du testat en V40 R-design så kommer du känna skillnad
Användarvisningsbild
av ShogunX
JohanES skrev: mån 28 okt 2024, 09:26 Tack för svar! Om jag tolkar dig rätt så innebär R-design ALLTID att bilen har sportchassi?

Från fabrik finns ingen V40 Cross Country har utrustningsnivån R-Design. Samma sak gäller de andra Cross Country-versionerna av exempelvis S/V60, nya V60 och V90. Därtill finns en väldigt många olika utrustningsnivåer (med subnivåer) för just V40 Cross Country som delvis baseras på årsmodell. Några av dem är Kinetik, Momentum, Your Momentum, Summum, Business, Business Advanced, Business Advanced Pro, Pro, Plus, Advanced Edition, Pro Edition, Ocean Race och så vidare. Mitt tips är att inte leta efter en specifik utrustningsnivå då de med samma benämning ändå alltid skiljer sig åt, leta istället efter den utrustning du önskar att bilen ska ha - oavsett hur utrustningsnivån benämns.

V40 har liknande utrustningsnivåer men här tillkommer tre som inte finns till V40 Cross Country; R-Design, Carbon Edition och Inscription. Utöver de tre kan man enklast summera resterande som Kinetik och Momentum. Kinetik innebär uppenbar grundutrustning medan Momentum är ett steg upp. R-Design är samt känns mer påkostad och fokuserar som bekant mer på de mer sportiga egenskaperna en V40 kan erbjuda. Carbon Edition tar sportigheten några steg längre och erbjuder en del unik utrustning. Inscription ger en mer sofistikerad känsla med ett ljust och mer klassiskt designspråk.

V40 och V40 Cross Country kan upplevas som en djungel gällande utrustningsnivåer (samma sak gäller motorvalen), därav mitt tips att leta efter exemplar som uppfyller dina krav och i bästa fall även provköra olika versioner.
av JohanES
I en annan tråd läste jag att någon tyckte att V40 CC var hårdare/stötigare än den vanliga V40. Anledningen kunde vara att eftersom CC är högre behöver den fastare fjädring.

Frågan är vilken kombination av modell och utrustningsnivå jag ska leta efter som har den mjukaste gången? :-)
Användarvisningsbild
av ShogunX
Kan inte riktigt hålla med. Medan V40 Cross Country är utrustad andra delar i upphängningen som bidrar till en fastare känsla slätar bilens höjd och övriga komponenter ut själva differensen. Bortser vi från V40 R-Design upplever jag V40 och V40 Cross Country som väldigt lika.

Jag har däremot läst att många upplever just V40 D2 och T2 som de mest komfortabla. Själv har jag bara haft en V40 D2 R-Design som lånebil i ett dygn och kan inte uttala mig om saken. Eftersom komfort verkar prioriteras högt är mitt andra tips; provkör V40 D2 och/eller T2 om motorvalen intresserar.

Är v70 d2 2013

Halvljus

Har ingen felkodsläsare. Problemet start[…]

Brukar inte Volvo ha damasker till drivaxlarna upp[…]

5 månader = backjobb reklamera och ge dig in[…]